نماد آخرین خبر

استفاده کروناویروس از "هپاران سولفات" برای ورود به درون سلول‌ها

منبع
ايسنا
بروزرسانی
استفاده کروناویروس از "هپاران سولفات" برای ورود به درون سلول‌ها

ايسنا/ مولکولي که به "آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين"(ACE۲) معروف است مانند دستگيره در روي سطوح خارجي سلول‌هاي ريه قرار دارد. از ژانويه ۲۰۲۰، محققان مي‌دانند که کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲(ويروسي که باعث ايجاد کوويد-۱۹ مي‌شود) در درجه اول از آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين براي ورود به اين سلول‌ها و ايجاد عفونت‌هاي تنفسي استفاده مي‌کند. يافتن راهي براي جلوگيري از تعامل بين ويروس و "دستگيره در"، به عنوان وسيله اي براي درمان عفونت، هدف بسياري از تحقيقات اخير بوده است.

اخيرا محققان دانشکده پزشکي دانشگاه سان ديگو کشف کردند که کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ بدون کربوهيدراتي به نام "هپاران سولفات" که در سطوح سلول ريه نيز يافت مي‌شود و به عنوان گيرنده مشترک براي ورود ويروس عمل مي‌کند، نمي‌تواند به آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين متصل شود.

دکتر"جفري اسکو"(Jeffrey Esko) يکي از محققان اين مطالعه گفت: آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين تنها بخشي از داستان است.

يافته‌هاي اين مطالعه که اخيرا در مجله "Cell" منتشر شده است، رويکرد جديد بالقوه‌اي را براي پيشگيري و درمان کوويد-۱۹ معرفي مي‌کند.

محققان در اين مطالعه دو روش را نشان دادند که مي‌تواند توانايي کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ در آلوده کردن سلول‌هاي انساني که در آزمايشگاه آزمايش مي‌شوند تقريباً ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش دهد. اين دو روش عبارتند از: ۱) حذف هپاران سولفات با آنزيم‌ها ۲) استفاده از هپاران به عنوان طعمه براي فريب و اتصال ويروس کرونا به دور از آسيب به سلول‌هاي انساني.

هپارين(نوعي هپاران سولفات)در حال حاضر دارويي است که به طور گسترده براي پيشگيري و درمان لخته شدن خون استفاده مي شود و اين نشان مي دهد که داروي مورد تاييد سازمان غذا و دارو ممکن است براي کاهش عفونت ويروس مورد استفاده مجدد قرار گيرد.

محققان اين مطالعه مدتهاست که هپاران سولفات و نقشي که آن در سلامتي و بيماري ايفا مي کند، مورد مطالعه قرار داده‌اند. هپاران سولفات يک پلي‌ساکاريد خطي مهم است که در بافت‌هاي بدن اغلب جانداران وجود دارد. اتصال دو يا سه مولکول هپاران سولفات به يکديگر در سطح سلول يا فضاي خارج سلولي يک گليکوزآمينوگليکان را تشکيل مي‌دهد. هپاران سولفات از اجزاي مهم ماتريکس بيرون سلولي و غشاي قاعده‌اي است.

محققان پس از انجام آزمايشات کشف کردند که پروتئين ميخ مانند کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ به هپارين متصل مي‌شود. محققان همچنين براي کشف اين موضوع که دقيقا کدام قست پروتئين ميخ مانند کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ با هپارين تعامل دارد، تلاش کردند. آنها دريافتند هنگامي که هپارين متصل مي‌شود، دامنه اتصال گيرنده باز مي‌شود و اتصال به آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين افزايش مي‌يابد. آنها دريافتند ويروس بايد به هپاران سولفات روي سطح سلول و آنزيم ۲ مبدل آنژيوتانسين متصل شود تا بتواند درون سلول‌هاي ريه انسان(که آنها طي اين مطالعه آنرا در پتري ديش آزمايشگاه رشد داده بودند) رشد کند.

با ايجاد اين مکانيسم ورود ويروسي، محققان در مرحله بعدي تلاش کردند تا آن را مختل کنند. آنها دريافتند آنزيم‌هايي که هپاران سولفات را از سطح سلول پاک مي‌کنند از ورود کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ به سلول جلوگيري مي‌کنند. به همين ترتيب ، درمان با هپارين نيز باعث مسدود شدن عفونت مي‌شود.

اسکو در انتها گفت: اين يافته هنوز به درمان کوويد-۱۹ براي افراد تبديل نشده است و محققان بايد آزمايش‌هاي مهار کننده هپارين و هپاران سولفات را در مدل‌هاي حيواني مبتلا به کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ انجام دهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar