نماد آخرین خبر

احیای بینایی با چشم بیونیکی که به مغز متصل می شود

منبع
مهر
بروزرسانی
احیای بینایی با چشم بیونیکی که به مغز متصل می شود

مهر/ محققان تصميم دارند يک چشم بيونيک را به طور آزمايشي در انسان ايمپلنت کنند. البته آماده سازي و تحقيقات براي انجام اين عمل از حدود ۱۰ سال قبل آغاز شده است.

 محققان دانشگاه موناش در استراليا ايمپلنت هاي بي سيمي ابداع کرده اند که روي سطح مغز قرار مي گيرند و قدرت بينايي افراد نابينا را احيا مي کند.

اين فناوري سيستم بينايي بيونيک جناريس(Genaris bionic vision system) نام دارد و شامل گجتي است که روي سر قرار مي گيرد و مجهز به دوربين و فرستنده بي سيم، يک واحد پردازنده بصري و نرم افزار و همچنين کاشي هاي کوچک ۹ در ۹ ميلي متر است که در مغز ايمپلنت مي شوند.

دوربين اين سيستم از صحنه هاي اطراف فيلمبرداري مي کند و آن را به پردازنده بصري مي فرستد تا اطلاعات آن استخراج و به فرستنده منتقل شود. در مرحله بعد اطلاعات به دست آمده به مداري پيچيده در هر ايمپلنت ارسال و به الگويي از پالس هاي الکترونيکي تبديل مي شود که با استفاده از ميکروالکترودها مغز را تحريک مي کنند.

به گفته محققان چنين پروتزي براي افرادي کارآمد است که بينايي خود را از دست داده اند و به تحريک الکتريکي کورتکس بينايي (منطقه اي از مغز که اطلاعات بصري را دريافت،يکپارچه و پردازش مي کند) منجر مي شود.

آزمايشگاه اين دستگاه روي گوسفند ها موفقيت آميز بود و هيچ عوارض جانبي نداشت. 

در حال حاضر محققان مشغول جمع آوري سرمايه براي ساخت و توزيع اين ايمپلنت هستند که به زودي مي توان آن را براي درمان بيماري هاي ديگر از جمله فلج نيز استفاده کرد.

 البته علاوه بر محققان استراليايي، پژوهشگران متعددي در سراسر جهان مشغول تحقيق درباره فناوري اتصال مغز به رايانه هستند. الون ماسک نيز مشغول توسعه تراشه اي است که اخيرا آن را در خوک ها ايمپلنت کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar