تصاویری جالب از چگونگی آلوده‌سازی سلول‌های ریه توسط ویروس کرونا

زوميت
تصاویری جالب از چگونگی آلوده‌سازی سلول‌های ریه توسط ویروس کرونا

زوميت/ درحالي‌که دنياگيري کوويد ۱۹ بخش‌هاي زيادي از جهان را تحت تأثير قرار داده است، پژوهشگران تصاويري تازه از نحوه عملکرد ويروس کرونا در آلوده‌سازي ريه تهيه کرده‌اند.
هر ذره‌ي ويروس SARS-CoV-2 (ويريون) گلوله‌ي پروتئيني داراي برجستگي است که مواد ژنتيکي را دربر مي‌گيرد و عرض آن به حدود ۵۰ تا ۲۰۰ نانومتر مي‌رسد. تصاوير قابل‌توجهي از ويروس SARS-CoV-2 به‌وسيله‌ي کاميل اهر، بيوشيمي‌دان دانشکده پزشکي دانشگاه کاروليناي شمالي در مجله‌ي New England Journal of Medicine منتشر شده است. تصاوير مذکور دقيقا نشان مي‌دهند که اين ويريون‌هاي ميکروسکوپي چگونه مي‌توانند مجاري هوايي ما را آلوده کنند.

پژوهشگران SARS-CoV-2 را وارد کشت آزمايشگاهي سلول‌هاي پوششي برونشيال کردند. اين سلول‌ها مانعي ميان هواي موجود در ريه‌ها و جريان خون ايجاد مي‌کنند. آن‌ها اجازه دادند اين مخلوط به‌مدت ۹۶ ساعت بماند و سپس از ميکروسکوپ الکتروني روبشي براي ثبت نتايج استفاده کردند. پژوهشگران مي‌نويسند: «توليد ويروس تقريبا برابر ۱۰۶*۳ واحد تشکيل پلاک در هر کشت بود؛ يافته‌اي که با تعداد بالاي ويريون‌هايي که به ازاي سلول توليد و آزاد مي‌شود، مطابقت دارد.»

تصاوير بالا و پايين متن به‌وسيله‌ي کامرون موريسون، دانشجوي پزشکي دانشگاه کاروليناي شمالي رنگ‌آميزي کاذب شده است و نشان‌دهنده‌ي ساختارهاي مومانندي به‌نام مژک‌ها به رنگ آبي، رشته‌هاي مخاط به رنگ سبز مايل به زرد و SARS-CoV-2 به رنگ قرمز است. تصوير بالاي متن اين ساختارها را در زمينه‌ي وسيع‌تري نشان مي‌دهد و در آن ذرات ويروس به رنگ قرمز ديده مي‌شوند، درحالي‌که تصوير زير بزرگنمايي بيشتري دارد و به‌وضوح ساختار ذرات ريز ويروس و تراکم آن‌ها را نشان مي‌دهد.

ممکن است درمورد مژک‌هايي که در روده‌ي شما هستند، بدانيد اما آن‌ها درون ريه‌ها نيز وجود دارند و به محافظت از اندام‌هاي تنفسي ما دربرابر عوامل بيماري‌زا، مرطوب نگه‌داشتن ريه‌ها و پاکسازي مجاري هوايي کمک مي‌کنند. مي‌توانيد محل حضور آن‌ها را در شکل زير ببنيد:

گرچه ميکروگراف‌هاي جديد جالب‌توجه به‌نظر مي‌رسند، موضوع تازه‌اي را نشان نمي‌دهند. اين تصاوير شمار فراوان ويريون‌ها را نشان مي‌دهند که وقتي ويروس سلول‌هاي ما را مي‌ربايد، توليد مي‌شوند. در انسان‌ها، ويريون‌هاي حاصل احتمالا ازطريق سرفه، صحبت کردن و حتي همراه بازدم به‌صورت قطراتي وارد هوا مي‌شوند. تصاوير جديد يادآور اين نکته هستند که به‌منظور محدود کرده انتشار اين ذرات بايد ماسک پوشيد و فاصله‌ي خود را با ديگران حفظ کرد. شايد هم با نگاه به ذرات ريز ويروسي بهتر بتوانيم تصوير جامع‌تري از آن‌ها ببينيم.