نماد آخرین خبر

سیستم ایمنی، ذهن و بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سیستم ایمنی، ذهن و بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد

ايسنا/ محققان آمريکايي اخيرا کشف کرده‌اند که سلول‌هاي ايمني اطراف مغز مولکولي توليد مي‌کنند که اين سلول‌ها سپس توسط ياخته‌هاي عصبي در مغز جذب مي‌شود. مولکول IL-۱۷ ، توليد شده توسط سلول‌هاي ايمني کشف شده در مناطق اطراف مغز ، بر عملکرد مغز از طريق تعاملات با سلول‌هاي عصبي تأثير مي‌گذارد. به گفته دانشمندان، عناصر سيستم ايمني بدن هم ذهن و هم بدن را تحت تأثير قرار مي‌دهند و ممکن است مولکول ايمني IL-۱۷ پيوند حياتي بين اين دو باشد.

"جاناتان کيپنيس"(Jonathan Kipnis) نويسنده ارشد اين مطالعه گفت: ما اکنون در حال بررسي اين موضوع هستيم که آيا IL-۱۷ در مقدار زياد يا کم مي‌تواند با اضطراب در افراد مرتبط باشد يا خير.

IL-۱۷ يک سيتوکين است به عبارتي يک مولکول سيگنالينگ است که با تحريک و هدايت سلول‌هاي ايمني، پاسخ ايمني به عفونت را تنظيم مي‌کند. با اين حال، چگونگي تأثير IL-۱۷ بر اختلالات مغزي همچنان يک معما است. بافت‌هاي اطراف مغز با سلول‌هاي ايمني مرتبط هستند. برخي از سلول‌ها، از جمله سلول‌هاي تي گاما دلتا، IL-۱۷ توليد مي‌کنند. در اين مطالعه، دانشمندان تعيين کردند که سلول‌هاي تي گاما دلتا نزديک مغز بر رفتار تاثير مي‌گذارند.

طي اين مطالعه دانشمندان آزمايشاتي را بر روي موش‌ها انجام دادند. آنها دريافتند که سلول‌هاي تي گاما دلتا مننژ به طور مداوم با توليد IL-۱۷ ، بافت‌هاي اطراف مغز را با IL-۱۷ پر مي‌کنند. در مرحله بعدي، دانشمندان آزمايشاتي مانند آزمايش حافظه، رفتار اجتماعي، جستجوي غذا و اضطراب بر روي موش‌ها انجام دادند تا دريابند که آيا سلول‌هاي تي گاما دلتا يا IL-۱۷ بر رفتار موش‌ها تأثير مي‌گذارند يا خير.

موش‌هايي که فاقد سلول‌هاي تي گاما دلتا يا IL-۱۷ بودند، با موش‌هايي که داراي سيستم ايمني نرمال بودند، در تمام موارد غير از اضطراب قابل تشخيص نبودند.

دانشمندان علاوه بر اين دريافتند که سلول‌هاي عصبي مغز در سطح خود گيرنده‌هايي دارند که به IL-۱۷ پاسخ مي‌دهند. وقتي دانشمندان اين گيرنده‌ها را از بين بردند تا نورون‌ها نتوانند وجود IL-۱۷ را تشخيص دهند، موش‌ها هوشياري کمتري نشان دادند. دانشمندان اظهار داشتند که اين کشف‌ها نشان مي‌دهد که تغييرات رفتاري يک عارضه جانبي نيست بلکه يک بخش اساسي از ارتباطات عصبي ايمني است.

اگرچه محققان موش‌ها را در معرض باکتري‌ها يا ويروس‌ها قرار ندادند تا مستقيماً اثرات عفونت را بررسي کنند، آنها ليپوپلي ساکاريد را به حيوانات تزريق کردند. اين محصول باکتريايي، پاسخ ايمني شديدي ايجاد مي‌کند. سلول‌هاي تي گاما دلتا در بافت‌هاي اطراف مغز موش‌ها پاسخ IL-۱۷ بيشتري پس از تزريق ايجاد کردند. با اين حال، هنگامي که حيوانات با آنتي بيوتيک تحت درمان قرار گرفتند، مقدار IL-۱۷ کاهش يافت که اين موضوع نشان مي‌دهد سلول‌هاي تي گاما دلتا مي‌تواند وجود باکتري هاي طبيعي مانند آنهايي را که ميکروبيوم روده را تشکيل مي‌دهند و به گونه‌هاي باکتريايي حمله مي کنند، براي تنظيم رفتار مناسب درک کند.

دانشمندان حدس مي‌زنند که ارتباط بين سيستم ايمني بدن و مغز مي‌تواند به عنوان بخشي از يک استراتژي بقا چند ساله تکامل يابد. محققان اکنون در حال بررسي اين موضوع هستند تا دريابند چگونه سلول‌هاي تي دلتا گاما در مننژ سيگنال‌هاي باکتريايي از ساير قسمت‌هاي بدن را تشخيص مي‌دهند. آنها همچنين در حال بررسي چگونگي تبديل سيگنالينگ IL-۱۷ در سلول‌هاي عصبي به تغييرات رفتاري هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره