جزئیاتی از میدان مغناطیسی خورشید

مجله ايلياد
جزئیاتی از میدان مغناطیسی خورشید

مجله ايلياد/ «گريگور» بزرگ‌ترين تلسکوپ خورشيدي اروپا است که تحت مديريت يک کنسرسيوم آلماني در کشور اسپانيا مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. اين تلسکوپ اخيراً توانسته تصاوير خارق‌العاده و بي‌نظيري از ساختار خورشيد تهيه کند. براي اينکه گريگور اين توانايي را پيدا کند، تيمي از دانشمندان و مهندسين مؤسسه‌ي لايبنيتز، آن‌را طوري بازطراحي کردند که کيفيت تصاوير آن خيلي بهتر شد.

خورشيد ستاره‌ي ما است و تاثير زيادي روي زندگي بر روي سياره‌ي زمين دارد. مطالعه‌ي ميدان مغناطيسي خورشيد اين امکان را به ما مي‌دهد تا تاثير آن‌را بر روي زمين بهتر درک کنيم و به اين ترتيب، از رسيدن آسيب به ماهواره‌ها و ديگر زيرساخت‌هاي فضايي جلوگيري کنيم. دانشمندان به کمک تلسکوپ گريگور توانسته‌اند جزئيات سطح خورشيد را تا حد ۵۰ کيلومتر کشف کنند. ۵۰ کيلومتر در مقابل قطر خورشيد که بالغ بر ۱.۴ ميليون کيلومتر است، عدد کوچکي است؛ چيزي معادل اندازه‌ي يک نوک سوزن در مقابل توپ فوتبال.

دکتر «لوسيا کلينت» به‌عنوان مسئول پروژه‌ي بازطراحي تلسکوپ خورشيدي، مي‌گويد: «اين پروژه، هيجان‌انگيز و در عين حال چالش‌برانگيز بوده است. ما تنها در يک سال گريگور را به طور کامل بازطراحي کرديم. قسمت‌هاي مکانيکي، الکتريکي و نوري تلسکوپ بازطراحي شدند تا بتوانيم بهترين کيفيت تصاوير را داشته باشيم. جالب است بدانيد، بيشترين پيشرفت براي تيم تحقيقاتي ما در دوران قرنطينه به‌دست آمد.»

دکتر «سوتلانا بردوجينا» به‌عنوان رئيس موسسه‌ي لايبنيتز، مي‌گويد: «ريسک اين پروژه خيلي بالا بود، زيرا معمولاً مدرنيزاسيون چنين تلسکوپي سال‌ها به طول مي‌انجامد. اکنون ما ابزاري قدرتمند براي حل اسرار در مورد خورشيد داريم. با تجهيزات جديدي که روي گريگور نصب شده است، اکنون امکان مطالعه‌ي دقيق‌تر ميدان مغناطيسي خورشيد، آشفتگي‌ها و همرفت‌هاي موجود بر روي سطح آن و همچنين لکه‌هاي خورشيدي نيز وجود دارد.»

قسمت‌هاي نوري تلسکوپ سيستم پيچيده‌اي از آينه‌ها، عدسي‌ها، مکعب‌هاي شيشه‌اي و فيلترها است که اگر يکي از آن‌ها عملکرد عالي نداشته باشند، کل تلسکوپ به خوبي کار نمي‌کند. قسمت سخت‌تر موضوع اين است که اگر يکي از قطعات به درستي کار نکنند، پيدا کردن قطعه‌ي معيوب کار بسيار مشکلي است. اين تيم تحقيقاتي براي حل مشکلات اينچنيني از مدل‌هاي نوري مختلفي استفاده کرده‌اند. شرح جزئيات فني بازطراحي انجام شده بر روي تلسکوپ در مجله‌ي Astronomy & Astrophysics journal ارائه شده است.