پیشگیری از کووید-۱۹ با ترکیب چند پادتن

پیشگیری از کووید-۱۹ با ترکیب چند پادتن

ايسنا/ پژوهشگران آمريکايي دريافتند که شايد ترکيب چند پادتن به دست آمده از بيماران مبتلا به کوويد-۱۹ بتواند از ورود کروناويروس به سلول‌ها پيشگيري کند.
پژوهشگران "مرکز پزشکي دانشگاه واشنگتن"(UWMC) در بررسي جديدي نشان داده‌اند که ترکيبي از پادتن‌هاي به دست آمده از بيماران مبتلا به کوويد- ۱۹ مي‌تواند به شناسايي و مسدود کردن دستگاه عفونت کروناويروس کمک کند و جلوي ورود آن را به سلول‌هاي بدن بگيرد. هر يک از انواع پادتن‌، اين کار را به صورت متفاوتي انجام مي‌دهند.

پژوهشگران در بررسي خود نشان دادند که دوزهاي کمي از اين پادتن‌ها مي‌توانند با پيشگيري از تکثير کروناويروس در ريه‌ها، از همسترهايي که در معرض کروناويروس قرار مي‌گيرند، در برابر عفونت محافظت کنند.

مزيت چنين ترکيبي اين است که شايد بتواند از جهش‌هاي طبيعي کروناويروس که طي دوره همه‌گيري آن براي فرار از درمان رخ مي‌دهد، پيشگيري کند. از آنجا که طي دوره همه‌گيري کروناويروس، تفاوت‌هايي در دستگاه عفونت آن کشف شده است، شايد استفاده از ترکيب پادتن‌ها بتواند به خنثي‌سازي طيف وسيعي از اين تنوع ويروسي منجر شود.

به نظر مي‌رسد که حضور پادتن‌ها علاوه بر پيشگيري از ورود ويروس به سلول‌هاي ميزبان بتواند فعاليت‌هايي براي مقابله با عفونت سلول‌هاي ايمني انجام دهد که کار پاکسازي ويروس را انجام مي‌دهند. پژوهشگران در مقاله اين بررسي نوشتند: ما باور داريم که شايد استفاده از چندين مکانيسم متمايز و مکمل بتواند مزاياي بيشتري را براي کاربردهاي باليني فراهم کند.

پژوهشگران توانستند نحوه عملکرد پادتن‌ها در سطح مولکولي را به واسطه بررسي‌هاي ميکروسکوپي تغييرات صورت گرفته در دستگاه عفونت ويروس تعيين کنند. آنها در اين پروژه، ساختار مولکولي و مکانيسم عفونت انواع کروناويروس و ويروس‌هاي ديگر را مورد بررسي قرار دادند.

يکي از دو پادتن کشف شده مي‌تواند علاوه بر پيشگيري مستقيم از تعامل ويروس با گيرنده ميزبان، دستگاه عفونت را در يک ساختار غيرفعال قفل کند؛ بين ترتيب کروناويروس نمي‌تواند با غشاي سلول ميزبان ترکيب شود. اگر کروناويروس نتواند با غشاي سلول ميزبان ترکيب شود، توانايي تجزيه شدن و رساندن آران‌اي خود به سلول را نيز نخواهد داشت.

يافته‌هاي اين پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسيد.