کشف مولکولی غیرمعمول در جو قمر زحل

باشگاه خبرنگاران
کشف مولکولی غیرمعمول در جو قمر زحل

باشگاه خبرنگاران/ دانشمندان به تازگي موفق شدند مولکولي غيرمعمول را در اتمسفر «تيتان» که قمر سياره زحل است، پيدا کنند.
طبق گزارش سي ان ان، «تيتان» - بزرگترين قمر زحل- تنها قمر در منظومه شمسي ماست که اتمسفري غليظ دارد. جو اين قمر چهار برابر چگالتر از زمين بوده و اکنون دانشمندان مولکولي را در آن کشف کرده اند که هرگز در اتمسفر ديگري يافت نشده بود.

اين ذره «سيکلوپروپنيليدن» يا «C۳H۲» ناميده مي‌شود و از کربن و هيدروژن ساخته شده است. اين مولکول کربني ساده، مي‌تواند پيش ماده‌اي باشد که در واکنش‌هاي شيميايي که ترکيبات پيچيده‌اي را ايجاد مي‌کنند، شرکت داشته باشد. اين ترکيبات مي‌توانند پايه و اساس حيات احتمالي در قمر تيتان باشند.

محققان C۳H۲ را بوسيله رصدخانه راديو تلسکوپي در شمال شيلي که «آرايه ميلي‌متري بزرگ آتاکاما» نام دارد، پيدا کردند. آن‌ها هنگام غربالگري در طيفي از نور‌هاي منحصر به فرد که توسط تلسکوپ جمع آوري شده بود، به وجود اين مولکول پي بردند.

«کانر نيکسون» (Conor Nixon) اخترشناس در «مرکز پرواز فضايي گادرد» متعلق به ناسا (NASA Goddard Space Flight Center (واقع در مريلند آمريکا که تحقيقات آلما (آرايه ميلي‌متري بزرگ آتاکاما) را رهبري مي‌کند، گفت: زماني که متوجه شدم من دارم به سيکلوپروپنيليدين نگاه مي‌کنم، اولين فکري که کردم اين بود که خب، اين واقعا غير منتظره است.

يافته‌هاي اين تيم در تاريخ ۱۵ اکتبر در مجله نجوم منتشر شد.
گفتني است اگرچه دانشمندان مولکول C۳H۲ را در بخش‌هايي از کهکشان کشف کرده بودند، اما يافتن آن در جو امري تعجب آور بود؛ چرا که سيکلوپروپنيليدن مي‌تواند به راحتي با ساير مولکول‌هايي که در تماس است، واکنش نشان داده و گونه‌هاي مختلفي را تشکيل دهد. ستاره شناسان تاکنون C۳H۲ را فقط در ابر‌هاي گاز و غباري پيدا کرده اند که بين سيستم‌هاي ستاره‌اي شناور است.
گفتني است سياره زحل ۸۲ قمر يا همان ماه به دور خود دارد که تيتان، بزرگترين ماه اين سياره محسوب مي‌شود. تيتان از سياره عطارد هم بزرگتر است.