برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دانشمندان برای اولین بار موفق به شناسایی ابر سیاره با تلسکوپ رادیویی شدند

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
دانشمندان برای اولین بار موفق به شناسایی ابر سیاره با تلسکوپ رادیویی شدند

ديجياتو/دانشمندان در اروپا و هاوايي براي اولين بار موفق به شناسايي ابر سياره يا «کوتوله قهوه‌اي» با استفاده از تلسکوپ راديويي شدند که در صورت فلکي «هرکول» قرار دارد.

تا به امروز دانشمندان اين اجسام را با استفاده از اينفرارد شناسايي مي‌کردند و سپس تلسکوپ‌هاي راديويي را براي تحليل‌هاي بيشتر آموزش مي‌دادند. حالا براي اولين بار ابر سياره BDR  J1750+3809 که اين تيم نام «Elegast» را براي آن انتخاب کرده، توسط تلسکوپ راديويي در هلند شناسايي و سپس توسط دو رصدخانه در هاوايي مشاهده شده است.

براي اولين بار در دهه ۶۰ ميلادي از نظر تئوري وجود کوتوله‌هاي قهوه‌اي مطرح شد و از آن‌ها با نام ابر سياره نيز ياد مي‌شود چرا که در ميان سياره‌ها و ستارگان ساکن هستند. ترکيب اتمسفر آن‌ها شبيه به غول‌هاي گازي در منظومه شمسي است، اما نزديک به ۸۰ برابر جرم بيشتري نسبت به سياره مشتري دارند.

اين ابعاد بزرگ براي ايجاد همجوشي هسته‌اي و همچنين تبديل کوتوله به ستاره مناسب کافي نيست. بجاي اين کار، آن‌ها گرماي باقي مانده را آزاد مي‌کنند و در باند اينفرارد مي‌درخشند که امکان مشاهده آن‌ها در آسمان وجود دارد. علاوه بر اين، آن‌ها مانند مشتري داراي ميدان‌هاي مغناطيسي قدرتمندي هستند، بنابراين امواج راديويي منتشر مي‌کنند که توسط تلسکوپ‌هاي راديويي قابل تشخيص است.


طبق اعلام دانشگاه هاوايي، کشف اين کوتوله قهوه‌اي توسط تلسکوپ راديويي نشان مي‌دهد که اخترشناسان مي‌توانند اجرام ميان ستاره‌اي که بسيار سرد هستند را شناسايي کنند. دماي برخي از اين اجرام به اندازه‌اي پايين است که نمي‌توان آن‌ها را با تلسکوپ‌هاي اينفرارد تشخيص داد.

اين کشف نه تنها باعث ايجاد يک راه جديد براي کشف کوتوله‌هاي قهوه‌اي با دماي پايين مي‌شود، بلکه به ما در جستجو حيات در خارج از منظومه شمسي نيز کمک مي‌کند. کوتوله‌هاي قهوه‌اي سرد تنها اجرام نزديک به يک سياره فراخورشيدي هستند که مي‌توان آن‌ها را به صورت مستقيم توسط تلسکوپ راديويي مورد بررسي قرار داد.

اين احتمال وجود دارد که با بررسي اين ابر سياره‌ها بتوان به درک بهتري از ميدان‌هاي مغناطيسي سياره‌هاي فراخورشيدي مناسب زندگي دست پيدا کرد. نتيجه کار پژوهشگران در ژورنال «The Astrophysical Journal Letters» به چاپ رسيده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره