برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

تولید همبرگر و ناگت گیاهی از میکروب‌های یک چشمه آب گرم!

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ محققان يک استارت آپ واقع در شيکاگو از ميکروب‌هاي تهيه شده از چشمه‌هاي آب گرم "پارک ملي يلواستون" آمريکا براي تهيه گوشت وگان(vegan meat) براي استفاده از آن در هات داگ، ناگت و همبرگر استفاده مي‌کنند.

 دانشمندان استارت آپ "Nature's Fynd" روشي را طراحي کرده‌اند که در آن ميکروب‌ها را به پروتئين تبديل مي‌کنند. دانمشندان براي انجام اين کار از جانوري به نام "شديد دوست" استفاده مي‌کنند. جانور مذکور که يک سويه قارچي است مي‌تواند در محيط‌هاي شديد و خشن زنده بماند و وقتي در يک محيط کنترل شده رشد کند مي‌تواند مقدار زيادي پروتئين کامل توليد کند.

تبديل ميکروب‌هاي ريز به پروتئين با دادن گليسيرين و نشاسته به اين جانوران آغاز مي‌شود و با فرآيندهاي تخمير که به  توليد"پروتئين فاي"(Fy Protein) منجر مي‌شود، پايان مي‌يابد. فاي يک پروتئين کامل غيرحيواني است که شامل همه ۹ اسيد آمينه مي‌شود و سرشار از فيبر و ويتامين است و براي توليد آن به زمين و خاک کمتري نسبت به توليد پروتئين سنتي نياز است.

جانور شديددوست(يا فرين‌دوست) يا اکستريموفيل(Extremophile) به گروهي از ارگانيسم‌ها گفته مي‌شود که در محيط‌هاي خشن و شديد فيزيکي يا شيميايي که عموماً بيشتر انواع زيست در آنها ناممکن است زندگي مي‌کنند. هريک از کهن‌باکتري‌هايي که تمايل به زندگي در محيطي خاص با دما و نمک زياد داشته باشد را نيز شديددوست مي‌گويند.

توليد پروتئين‌هاي سنتي مانند نخودفرنگي و سويا يا پرورش گاو و مرغ علاوه بر آنکه زمان بر است براي انجام اين کار به مقدار زيادي خاک، انرژي و آب نياز است. با اين حال روش Nature Fynd مي‌تواند در يک زمين ۳۵ هزار فوت مربعي اجرا شود و ميکروب‌ها نيز در آنجا مي‌توانند به طور مداوم توليد مثل کنند.

"توماس جوناس"‌(Thomas Jonas) مديرعامل استارت آپ "Nature Fynd" در گفتگو با سايت "Food Navigator" گفت: ميکروب‌ها مي‌توانند طي چند ساعت [زيست توده خود را] دو برابر کنند و فصل رشد آنها نيز ۲۴ ساعت در روز ، هفت روز هفته و کل ۳۶۵ روز سال است. درک افراد از اين موضوع که اين ميکروب‌ها بسيار کارآمد هستند در حال افزايش است. آنها پروتئين مي‌سازند و اين کار را خيلي سريع انجام مي‌دهند، براي انجام اين کار شما مجبور نيستيد يک بذر بکاريد و ماه‌ها بعد آن را برداشت کنيد و مي‌توانيد محيط را کاملاً کنترل کنيد.

"کارونا راوال"(Karuna Rawal)، مدير ارشد بازاريابي استارت آپ Nature's Fynd در گفتگو با "Cowboy State Daily" گفت که اين ايده را "مارک کوزوبال"(Mark Kozubal) يکي از بنيانگذاران اين شرکت در سال ۲۰۰۹ مطرح کرد.

کوزوبال در آن زمان دانشجو بود و تحت حمايت بنياد علوم ملي و ناسا در پارک ملي يلواستون تحقيقاتي را بر روي شديد دوستان انجام مي‌داد.

راوال گفت: او در آن زمان نمونه‌هايي از يک چشمه آب گرم اسيدي را بدون اينکه تأثير منفي روي منطقه ايجاد کند، جمع آوري کرد. در حقيقت، ما هرگز مجبور نيستيم براي جمع آوري نمونه ديگري به يلواستون برگرديم زيرا ميکروبي به نام "Fusarium Strain Flavolapis" را براي ايجاد پروتئين فاي تخمير مي‌کنيم.

کليد تبديل ميکروب‌ها به پروتئين، فرآيند تخمير کردن است که استارت آپ Nature's Fynd از آن استفاده مي‌کند.

محققان اين استارت آپ يک فناوري تخمير سطح مايع را براي رشد فاي ابداع کرده‌اند که در آن از چند سيني‌ موجود در چند ساختار ايستاده که درون محفظه رشد قرار مي‌گيرند استفاده مي‌کنند و در آنجا ميکروب‌ها با مواد مغذي تغذيه مي‌شوند تا فرايند تشکيل پروتئين زياد را شروع کنند و در عرض چند روز رشته‌ها رشد کرده و به هم مي‌پيوندند و بافتي شبيه فيبر عضلاني در يک ساختار حصير مانند ايجاد مي‌کنند.

در داخل سيني‌ها، رشته‌ها بخارپز مي‌شوند، تحت فشار قرار مي‌گيرند، مورد شستشو قرار مي‌گيرند و سپس آنها را برش مي‌دهند و به آنها امکان مي‌دهند تا به مايع، جامد يا پودر تبديل شوند تا بتوان با آنها غذاهاي متنوعي توليد کرد.

 اين شرکت در يک فيلمي که منتشر کرده ادعا مي‌کند که ميکروب‌هاي يلواستون مي‌توانند غذاهاي کاملاً خوشمزه را براي هر شخصي در هر مکان و زمان و بدون نياز به آفتاب، باران يا خاک توليد کنند.

راوي اين فيلم گفت: اين روش براي همه هشت ميليارد نفر جهان ايده آل است و اين بدان معناست که با هم مي‌توانيم بگذاريم زمين نفس بکشد و استراحت کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره