برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

شهاب‌سنگ‌ها احتمالا به زمین آب آورده‌اند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
شهاب‌سنگ‌ها احتمالا به زمین آب آورده‌اند

ايسنا/ دانشمندان مي‌گويند، برخي از شهاب سنگ‌هايي که اين اواخر به زمين برخورد کرده‌اند ممکن است در يک ميليون سال گذشته داراي آب‌ بوده‌اند و اين بدان معناست که سنگ‌هاي فضايي در طول زمان آب را به سياره‌ي ما آورده‌اند.
بسياري از دانشمندان گمان مي‌کنند که شهاب سنگ‌ها روزگاري آب را به زمين آورده‌اند، اما تحقيقاتي که پيش‌تر انجام شده نشان مي‌دهد که واکنش‌هاي شيميايي درون ‌آنها که شامل آب نيز بوده‌ است ميلياردها سال پيش متوقف شده است و اکنون اين سوال مطرح است که آيا اين شهاب سنگ‌ها آب خود را مدت‌ها پيش از دست داده اند يا خير.

سايمون ترنر(Simon Turner) از دانشگاه مک کواري(Macquarie) در سيدني، استراليا و همکارانش ۹ شهاب‌سنگ را که در قرن گذشته به زمين افتاده بودند، مورد تجزيه و تحليل قرار دادند. اين شهاب سنگ‌ها زماني قسمتي از سيارک‌هايي بودند که حدود ۴.۵ ميليارد سال پيش تشکيل شده‌اند.

ترنر مي‌گويد: زماني که يخ درون شهاب سنگ‌ها آب مي‌شود آب ايجاد شده به همراه مواد محلول در آن از قسمتي به قسمت ديگر مي‌رود و از آنجا که اورانيوم برخلاف توريم عنصري محلول در آب است محققان مي‌توانند با بررسي توزيع ايزوتوپ‌هاي اين دو عنصر به دنبال شواهدي از وجود آب باشند. اورانيم و توريم نيمه عمر بسيار کوتاهي دارند و بنابراين فقط وقايعي را که در طول يک ميليون سال گذشته اتفاق افتاده‌اند ثبت مي‌کنند. الگوي‌هاي اورانيوم و توريم نشان مي‌دهد که شهاب سنگ‌ها در طول يک ميليون سال گذشته واکنش‌هاي شيميايي با حضور آب داشته‌اند.

سارا راسل‌(Sara Russell) از موزه تحقيقاتي لندن که در اين مقاله شرکت نداشته مي‌گويد: ما هميشه شهاب سنگ‌ها را اجرامي تصور مي‌کرديم که از ابتداي تشکيل منظومه‌ي شمسي تغيير نکرده‌اند اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد که آن‌ها از نظر شيميايي فعال بوده‌اند. اين شهاب سنگ‌ها احتمالا در گذشته آب و مواد آلي به زمين آورده‌اند. اين فرضيه را مي‌توان با آزمايش نمونه‌هايي که مستقيما از سيارک‌ها گرفته شده به عنوان مثال توسط فضاپيماي Hayabusa ۲ ژاپن و فضاپيماي OSIRIS-REx ناسا مورد بررسي قرار داد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره