کشف یک ابرخوشه‌ی کهکشانی جدید

مجله ايلياد
کشف یک ابرخوشه‌ی کهکشانی جدید

مجله ايلياد/ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌هاي تلسکوپ اشعه‌ي ايکس روزيتا، در رصدخانه‌ي SRG، توانسته‌اند يک ابرخوشه‌ي کهکشاني ناشناخته را شناسايي کنند.

دکتر «ويتوريو جيرارديني» از موسسه‌ي ماکس پلانک، مي‌گويد: «ساختارهاي کيهاني در ميدان‌هاي چگال باقي‌مانده از روزهاي نخستين پس از انفجار بزرگ تکامل پيدا مي‌کنند و اين ساختارها تحت نيروي گرانش تشکيل کهکشان‌ها، گروه‌هاي کهکشاني و خوشه‌هاي کهکشاني را مي‌دهند. در سناريوهاي مربوط به تشکيل ساختارهاي بزرگ پيچيده، اين کهکشان‌ها، گروه‌ها و خوشه‌هاي کهکشاني از طريق ساختارهاي رشته‌اي به يکديگر متصل مي‌شوند و ترکيب ايجاد شده را «شبکه‌هاي کيهاني» مي‌نامند. اين شبکه‌هاي کيهاني مي‌توانند ابرخوشه‌هاي کهکشاني را تشکيل دهند.»

ابرخوشه‌اي که دانشمندان اخيراً کشف کرده‌اند در فاصله‌ي ۴ ميليارد سال نوري از زمين قرار گرفته است. ۸ خوشه‌ي کهکشاني عظيم در کنار يکديگر اين ابرخوشه‌ را تشکيل داده‌اند. ابرخوشه‌ي کشف شده حدود ۱.۵ درجه در جهت شمال به جنوب نسبت به صفحه‌ي آسمان‌ها انحراف دارد. با در نظر گرفتن فاصله‌ي فيزيکي بين دورترين خوشه‌هاي موجود در اين ابرخوشه، مي‌توان گفت اين ميزان انحراف برابر با ۸۸ ميليون سال نوري است.

دکتر جيرارديني و همکارانش اين سيستم را با استفاده از داده‌هاي بسيار قديمي که تلسکوپ روزيتا مخابره کرده، شناسايي کرده‌اند. آن‌ها مشخصات اعضاي اين ابرخوشه را با استفاده از اشعه‌ي ايکس، نوري و راديويي مشخص کرده‌اند.

آن‌ها مي‌گويند: «ما از تلسکوپ‌هاي مختلفي براي پيدا کردن مشخصات اعضاي اين خوشه استفاده کرديم و توانستيم پل‌هاي موجود بين اعضاي اين ابرخوشه را پيدا کنيم. کار ما نشان مي‌دهد که تلسکوپ روزيتا نه تنها مي‌تواند نقشه‌ي ساختارهاي عظيم کيهاني را مشخص کند، بلکه خصوصيات فيزيکي اعضاي اين ساختارها را نيز به‌دست مي‌دهد. پيش‌بيني‌هاي ما نشان مي‌دهد که ما در آينده ۴۵۰ ابرخوشه شامل ۳۰۰۰ خوشه‌ي کهکشاني را کشف خواهيم کرد. اين ابرخوشه‌ها همگي در ميدان ديد تلسکوپ روزيتا هستند. با داشتن اين اطلاعات در آينده مي‌توان مطالعات آماري جالبي در بقيه‌ي نقاط کيهان انجام داد و همچنين مي‌توان خصوصيات اعضاي تشکيل‌دهنده‌ي اين ساختارهاي بزرگ را نيز پيش‌بيني کرد.»

نتايج مطالعات اين تيم تحقيقاتي در مجله‌ي Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.