logo

کشف یک ابرزمین در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه ‌شیری

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
کشف یک ابرزمین در اطراف یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه ‌شیری

ديجياتو/دانشمندان به تازگي موفق به کشف يک ابرزمين سنگي با دماي بالا شده‌اند که در حال چرخش در اطراف يکي از قديمي‌ترين ستاره‌هاي کهکشان راه شيري است.

پژوهش اخير توسط پژوهشگران دانشگاه «کاليفرنيا، ريورسايد» رهبري شده و در آن اخترشناسان رصدخانه «کک» هم نقش داشته‌اند. اين ابرزمين يا سياره فراخورشيدي کشف شده در کهکشان راه‌شيري، ۵۰ درصد از زمين بزرگتر است و ۳ برابر سياره ما جرم دارد. نتيجه کار پژوهشگران در ژورنال «The Astronomical Journal» منتشر شده است.

يکي از پژوهشگران مقاله اخير و اخترفيزيکدان دانشگاه کاليفرنيا، ريورسايد به نام «استفان کين» درباره اين سيستم سياره‌اي که «TOI-561b» نام دارد، گفته:

«اين سياره جديد در مدت ۱۲ ساعت دور ستاره خود مي‌چرخد. هر روزي که در زمين سپري مي‌کنيم، اين سياره دو بار اطراف ستاره خود مي‌چرخد.»
نزديکي بيش از اندازه به ستاره باعث دماي بسيار بالاي اين سياره شده، به گونه‌اي که دماي آن به بيش از ‍۱۷۰۰ درجه سلسيوس مي‌رسد. در حالي که جرم اين سياره سه برابر زمين است، اما تراکم آن تفاوتي با سياره ما ندارد. کين گفته:


«اين يک موضوع تعجب‌برانگيز است چرا که شما انتظار داريد تراکم آن بالاتر باشد، اما با اين تصور که با يک سياره قديمي روبه‌رو هستيم، مطابقت دارد.»
  
طبق گفته پژوهشگران، TOI-561b احتمالا نزديک به ۱۰ ميليارد سال پيش شکل گرفته، چرا که هرچه يک سياره پيرتر شود، از حالت عادي تراکم کمتري دارد چرا که برخي از عناصر سنگين در هنگام شکل‌گيري ديگر وجود ندارند.

ستاره‌اي که اين سياره سنگي دور آن مي‌چرخد، بخشي از گروه ستاره‌ها نادر به نام «ديسک ضخيم کهکشاني» است. اين ستاره‌ها از نظر شيميايي متفاوت هستند و عناصر سنگين کمتري مانند منيزيم و آهن که معمولا با شکل‌گيري سياره‌هاي در ارتباط هستند، در آن‌ها به چشم مي‌خورد.

به نظر مي‌رسد سياره‌هاي سنگي زيادي در کهکشان راه شيري وجود دارند، سياره‌هايي که شبيه به زمين هستند و شايد روزي در آن‌ها زندگي در جريان بوده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar