برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
علم و تکنولوژی

کرونا/ نخستین داروی موثر بر کرونا شناسایی شد

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
کرونا/ نخستین داروی موثر بر کرونا شناسایی شد

سيناپرس/تيمي از پژوهشگران کانادايي با انجام يک پژوهش جامع که از بهار سال پيش آغاز شده بود موفق به شناسايي و معرفي نخستين داروي قطعي شدند که مي تواند عوارض کرونا را کنترل و از بستري شدن افراد پيشگيري کند.

بررسي هاي جديد پژوهشگران نشان مي دهد که داروي موسوم به کلشي سين (colchicine) قادر به کنترل عوارض جدي کرونا است. اين يافته را مي توان گام بلندي در کنترل و مهار کرونا محسوب کرد زيرا اين داروي ضد التهاب بسيار ارزان قيمت بوده و به صورت خوراکي قابل مصرف است.

دکتر جين کلود تارديف سرپرست اين تيم مطالعاتي و مدير موسسه مطالعات قلب مونترال (MHI) در رابطه با تاثير گذاري اين داروي جديد اعلام کرد: اين يافته بسيار اميدوار کننده است زيرا به کمک اين دارو مي توان از بستري شدن افراد و افزايش مرگ و مير ناشي از کوويد ۱۹ جلوگيري کرد. ما به موفقيت بزرگي دست پيدا کرده ايم  که مي تواند قدمي موثر در شکست کرونا محسوب شود. اين درمان شامل مصرف يک قرص کلشي سين براي دو بار در روز در سه روز اول پس از تشخيص بيماري  و يک قرص در روز براي 27 روز بعدي است.

در اين پروژه مطالعاتي،  ۴ هزار و ۱۵۹ بيمار مبتلا به کرونا که ابتلاي ان ها به اين ويروس بر اساس تست نمونه برداري مخاط بيني مثبت اعلام شده بود، از داروي کلشي سين استفاده کرده و نتايج اين مطالعه حاکي از کاهش ۲۵ درصدي بستري در بيمارستان، کاهش ۵۰ درصدي استفاده از دستگاه کمک تنفسي ونتيلاتور و کاهش ۴۴ درصدي عوارض جانبي اين بيماري در افراد مورد مطالعه بود.

در اين مطالعه  ۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب از کشورهاي کانادا، آمريکا آفريقاي جنوبي، اسپانيا و برزيل مشارکت داشته و همگي به يکي از بيماري هاي زمينه اي از قبيل ديابت، فشار خون بالا، آسم و يا مشکلات قلبي و عروقي مبتلا بودند. از سوي ديگر پژوهشگران از افرادي به عنوان جامعه آزمايشي خود بهره مي بردند که بالاي چهل سال داشته و خطر کرونا برايشان بيش از جوانان بود.

لازم به ذکر است که کلشي سين يک داروي ضد التهابي بسيار قوي است که در قرن نوزدهم کشف شده و در آن زمان براي مداواي نقرس استفاده مي شد اما در حال حاضر از اين دارو   عمدتا براي مداواي بيماري هاي قلب و عروق استفاده مي شود. از جمله مزاياي ديگر اين دارو مي توان به  ارزان بودن و عوارض جانبي کم آن اشاره کرد. اين دارو همچنين  مانع پلي مريزه شدن ميکروتوبول‌ها مي‌شود. 

به گفته پژوهشگران ، کلشي سين براي جلوگيري از  ايجاد طوفان التهابي گسترده  که بر ريه هاي بيماران مبتلا به کرونا تأثير مي گذارد،  مفيد است.
يکي از موارد قابل توجه  در رابطه با داروي فوق، اين است که کلشي سين با کلروکين (يا هيدروکسي کلروکين)  تفاوت داشته و هيچ ارتباطي بين اين دو دارو وجود ندارد.  کلروکين طي  سال گذشته هياهوهاي زيادي را در جهان ايجاد کرده و در نهايت تاثير گذاري آن روي کرونا اثبات نشد.
در خاتمه گفتني است که در اين پروژه تحقيقاتي که با عنوان COLCORONA معرفي شده است، از رويکرد  مطالعه تصادفي ، دوسوکور و کنترل شده با دارونما استفاده شده است. اين روش در مطالعات علمي مرتبط با داروشناسي داراي بالاترين سطح اطمينان  در تحقيقات علمي است.

به گزارش سيناپرس، در اين پژوهش،  يک گروه از بيماران داوطلب، داروي کلشي سين دريافت  کرده و گروه ديگري که با نام گروه کنترل تحت بررسي قرار داشتند، از دارونما استفاده مي کنند. گفتني است طي کليه مراحل تحقيق، هيچ کدام از بيماران و اعضاي تيم پژوهشي از اين موضوع که فرد بيمار در کدام گروه قرار دارد، مطلع نبوده و از سوي ديگر  اين بزرگترين مطالعه در نوع خود محسوب مي شود که  در جهان صورت گرفته و بيماران مبتلا به کرونا را در قبل از بستري شدن در بيمارستان بررسي کرده است.  

در خاتمه گفتني است موسسه ملي بهداشت ايالات متحده (NIH) ، و بنياد بيل و مليندا گيتس از جمله سرمايه گذاران اين پروژه مطالعاتي بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar