سیاره بدون ابر رصد شد

مهر
سیاره بدون ابر رصد شد

مهر/محققان يک سياره خارج از منظومه شمسي رصد کرده اند که مدار آن ۴.۵ روز است و هيچ ابري در اتمسفر آن ديده نمي شود.

به نقل از انگجت، گروهي از محققان دانشگاه هاروارد و مرکز اخترفيزيک اسميتسونيان يک سياره عظيم گازي در فاصله ۵۷۵ سال نوري رصد کرده‌اند که WASP-۶۲b نام گرفته است.

جالب آنکه سياره مذکور مداري بسيار کوتاه و ۴.۵ روزه دارد و همچنين هيچ ابري ندارد. اين دومين باري است که محققان يک سياره خارج از منظومه شمسي بدون ابر رصد کرده‌اند. به گفته آنان فقط حدود ۷ درصد از سيارات خارج از منظومه شمسي کشف شده چنين ويژگي دارند.

البته اين سياره در سال ۲۰۱۲ ميلادي کشف شد اما تا همين اواخر اتمسفر آن بررسي نشده بود. مونازا عالم محقق ارشد اين پژوهش از مشاهدات طيف سنجي تلسکوپ هابل براي شناسايي وجود عنصر سديم استفاده کرد. اگر در اتمسفر سياره ابري وجود داشته باشد، اين عنصر بسيار اندک خواهد بود.

ستاره شناسان به طور معمول سرنخ‌هاي اندکي از وجود سديم مي‌يابند، بنابراين وجوه انبوه عنصر در اتمسفر سياره نشان مي‌داد ابري ندارد.

گروه محققان اميدوارند تلسکوپ جيمز وب وضوح و دقت کافي براي تحقيقات بيشتر درباره سياره و کشف عناصري مانند سيليکون را ممکن کند.