برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

اولین گزارش از وضعیت بالگرد "نبوغ" در مریخ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اولین گزارش از وضعیت بالگرد "نبوغ" در مریخ

ايسنا/ کنترل کننده‌هاي ماموريت ناسا در آزمايشگاه پيشرانش جت ناسا در جنوب کاليفرنيا اولين گزارش از وضعيت بالگرد "نبوغ" که در تاريخ ۱۸ فوريه ۲۰۲۱ به همراه مريخ‌نورد استقامت وارد مريخ شد را دريافت کردند.
 سيگنالي که توسط يک مدارگرد ارسال شده نشان مي‌دهد که مريخ‌نورد و بالگرد که براي ۳۰ تا ۶۰ روز ديگر به آن متصل مي‌ماند و همچنين ايستگاه پايه که دستگاهي براي ارتباط بين مريخ‌نورد و زمين است مطابق انتظار کار مي‌کنند.

تيم کانهم(Tim Canham) رهبر ماموريت بالگرد "نبوغ" مي‌گويد: ما به دنبال دو موضوع مهم در داده‌هاي بوديم: ميزان شارژ باتري‌هاي "نبوغ" و اينکه ايستگاه پايه به درستي کار مي‌کند و به گرم‌کن‌ها فرمان خاموش و روشن شدن مي‌دهد تا قطعات الکترونيکي بالگرد "نبوغ" به درستي کار کنند. هر دوي آن‌ها به نظر مي‌رسد به درستي کار مي‌کنند. با اين گزارش مثبت ما فردا شارژ باتري‌ها را انجام خواهيم داد.

اطمينان از اينکه باتري‌هاي "نبوغ" شارژ دارند تا گرما و ساير فعاليت خود را حفظ کنند موضوع مهمي است. باتري‌هاي اين بالگرد پس از يک ساعت تا ۳۰ درصد شارژ مي‌شوند و چند روز بعد آن‌ها مجددا شارژ خواهند شد و برنامه‌ريزي شده تا اين بالگرد به طور هفتگي در حالي که به مريخ‌نورد متصل است شارژ شود.

"نبوغ" در حال حاضر شارژ خود را از "استقامت" دريافت مي‌کند اما هنگامي که شروع به کار کند از انرژي خورشيدي بهره خواهد برد.

پس از آن که "استقامت" "نبوغ" را روي مريخ قرار دهد اين بالگرد سفر ۳۱ روزه اش را آغاز مي‌کند و اگر بتواند اولين پروازش را با موفقيت طي کند بيش از ۹۰ درصد هدف اين برنامه را محقق کرده است و اگر با موفيت فرود بيايد تا چهار سفر ديگر نيز مي‌تواند انجام دهد.

با موفقيت "نبوغ" راه براي بالگردهاي آينده باز خواهد شد و بررسي سياره‌ي سرخ از يک بُعد ديگر آغاز خواهد شد. اين بالگرد نمايي متفاوت از بالا و نه مانند مدارگردها از فاصله‌ي دور و نه مثل سطح‌نوردها از روي سطح در اختيار دانشمندان مي‌گذارد و تصاويري با کيفيت از مکان‌هاي غيرقابل دسترس در اختيار مي‌گذارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar