logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

فیلم لحظه سقوط شهاب سنگ در آسمان کانادا

منبع
ايسنا
بروزرسانی

ايسنا/ گذر يک شهاب‌سنگ با دنباله‌ي آبي رنگ از آسمان آلبرتا در کانادا سيلي از گزارش‌ها را به سمت مراکز رصد نجوم روانه کرد زيرا برخي از کانادايي‌ها نگران بودند که مورد حمله‌ي اتمي قرار گرفته باشند!
 شب گذشته يک شهاب‌سنگ جو آلبرتا در غرب کشور کانادا را شکافت. نور اين شهاب‌سنگ به قدري زياد بود که از مرز ايالات متحده تا مدار قطب شمال قابل مشاهده بود. تعدادي از دوربين‌ها امنيتي اين پديده را ثبت کردند.

در يک ويدئو ديده مي‌شود که اين انفجار به قدري بزرگ و نوراني است که باعث ايجاد سايه در دل شب مي‌شود و کل منطقه براي لحظاتي روشن مي‌شود.

بيش از ۳۰۰ نفر به مرکز بين‌المللي نجوم هجوم بردند تا آنچه ديدند را گزارش کنند.

يکي از افرادي که اين لحظه را ديده به نام رزماري مي‌گويد: با توجه به بزرگي و روشنايي آن تصور کردم يک هواپيما در آسمان منفجر شده است.

دکتر کريس هرد(Chris Herd) از دانشگاه آلبرتا به ايستگاه راديويي۶۳۰ CHED Mornings  گفت: نوعي جرم آسماني به جو زمين نزديک شده و به حدي گرم شده که به يک توپ آتشين نوراني تبديل شده است . توپ‌هاي آتشين سنگ‌هاي فضايي هستند که وقتي وارد جو مي‌شوند با ورود هوا به منافذشان منفجر مي‌شوند.

مرکز بين‌المللي نجوم مي‌گويد: توپ‌هاي آتشين، شهاب‌سنگ‌هايي هستند که از حد معمول نوراني‌ترند و سرعت زيادي در هنگام برخورد با جو زمين دارند. اين سرعت زياد باعث مي‌شود قطعات بزرگ‌تر از يک ميلي‌متر بتوانند نور شديدي در آسمان ايجاد کنند. يکي از معروف‌ترين توپ‌هاي آتشين در سال ۲۰۱۳ در آسمان چيليابينسک(Chelyabinsk) روسيه منفجر شد. اندازه‌ي اين شهاب‌سنگ ۲۰ متر بود و انفجار ناشي از آن باعث خسارت ۲۵.۳ ميليون پوندي براي اين شهر کوچک در روسيه شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره