برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

کاوشگر مریخ‌ چین وارد مدار این سیاره شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کاوشگر مریخ‌ چین وارد مدار این سیاره شد

ايرنا/ به گزارش آژانس ملي فضانوردي چين، اين کاوشگر قرار است به مدت ۳ ماه در اين مدار مأموريت هاي علمي خود را براي رصد مريخ انجام دهد.

اين کاوشگر به تجهيزاتي چون دوربين هاي با کيفيت عالي و طيف سنج مجهز است و مي تواند وضعيت جغرافيايي براي فرود و شرايط جوي مکان فرود خود را رصد و بررسي کند.

پس از پرتاب موفقيت آميز کاوشگر در روز ۲۳ ژوئيه سال ۲۰۲۰ (۲ مرداد ۱۳۹۹)، اين مريخ‌کاو به مدت ۲۱۵ روز در فضا پرواز کرد و هم کنون ۲۱۲ ميليون کيلومتر با کره زمين فاصله دارد.

چين در تلاش براي رسيدن به فعاليت‌هاي فضايي رقيب خود يعني آمريکا و تاييد جايگاهش به عنوان يک قدرت بزرگ جهاني، ميلياردها دلار در ماموريت بين کهکشاني به سياره مريخ، سرمايه گذاري کرده است.

ماموريت چين به مريخ از جمله شامل چند پروژه جديد فضايي است که اين کشور دنبال مي‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چيني در کره ماه و برخورداري از يک ايستگاه فضايي تا سال ۲۰۲۲ است.

چين پيش از اين هم در سال ۲۰۱۱ ميلادي براي پرتاب کاوشگر به مقصد مريخ تلاش کرده بود، اما اين ماموريت شکست خورد و فضاپيماي چيني پس از پرتاب از پايگاه قزاقستان، در جو زمين سوخت.

اين بار چين نه تنها بطور مستقل براي اجراي اين ماموريت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌اي از يک مدارگرد و يک مريخ نورد را به مريخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموريت‌هايش را افزايش دهد.

سرعت پيشرفت برنامه‌هاي فضايي چين در دو دهه اخير قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ ميلادي يانگ ليوي به عنوان اولين فضانورد چيني رهسپار مدار زمين شد و سال گذشته نيز فضاپيماي «چانگ اي-۴» توانست با «موفقيت کامل» روي نيمۀ پنهان ماه بنشيند.

در صورت موفقيت چين در فرود آوردن کاوشگر روي سطح مريخ، اين کشور وارد کلوپ نخبگان فضا خواهد شد. فرود روي مريخ کار بسيار دشواري است و تا کنون تنها ايالات متحده توانسته است فضاپيماها را با موفقيت روي سياره سرخ فرود آورد. در حال حاضر همچنان دو کاوشگر «اين‌سايت» و «کنجکاوي» هر دو متعلق به ناسا، روي سطح مريخ مشغول فعاليت هستند.

شش فضاپيماي ديگر نيز (سه فضاپيماي آمريکايي، دو اروپايي و يک هندي) هم اکنون از مدار مريخ، در تلاش براي کسب دانش بيشتر درباره اين سياره هستند.

آمريکا نيز بتازگي کاوشگر مريخ خود را با نام «استقامت» بر سطح اين کره فرود آورد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره