برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه‌بندی‌های جهانی

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه‌بندی‌های جهانی

سيناپرس/راهکارهاي ارتقاي نشريات در رتبه بندي هاي جهاني در وبينار بين المللي "چگونگي نمايه سازي نشريات در ISC " مورد بررسي قرار گرفت.

وبينار بين المللي "چگونگي نمايه سازي نشريات در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)" و راهکارهاي ارتقاي نشريات در رتبه بندي هاي جهاني به ميزباني ISC در تاريخ 13 اسفند 1399 برگزار شد.

اين کارگاه بين المللي با حضور سردبيران نشريات کشورهاي الجزيره، آذربايجان، بنگلادش، عراق، اردن، مالزي، نيجريه، پاکستان، ترکيه و اوگاندا برگزار شد که شامل 37 شرکت کننده و 44 نشريه بود.

در ابتداي اين کارگاه مجازي، دکتر محمدجواد دهقاني سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) ضمن خوش آمدگويي به حاضرين در اين کارگاه، به بيان هدف از برگزاري اين کارگاه پرداخت.

دهقاني گفت: اين کارگاه فرصتي را براي ذينفعان مشغول به کار در صنعت نشر و آموزش فراهم مي کند تا وضعيت نشريات علمي خود را در ISC بهبود بخشند که در نهايت باعث تسهيل نمايه سازي نشريات آنها در ISC شود.

وي افزود: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام در نظر دارد با برگزاري چنين کارگاه هاي مجازي براي سردبيران و اعضاي هيئت تحريريه نشريات نمايه شده در ISC، آنها را با سياست و معيارهاي نمايه سازي نشريات در ISC آشنا کند. اين کارگاه به نشريات نمايه شده ليست اوليه ISC کمک مي کند تا وارد ليست انتظار ISC شوند.  اين ارتقا مي تواند به نشريات موجود در ليست انتظار ISC کمک کند تا گام هايي را بردارند تا بتوانند وارد مجلات هسته شوند يا اگر قبلاً در آنجا حضور داشته اند، باقي بمانند.

در ادامه اين کارگاه، دکتر محمدرضا فلاحتي فومني قديمي، مدير اداره روابط عمومي و همکاري هاي علمي بين المللي ISC، به معرفي تاريخچه چگونگي تشکيل، اهداف و محصولات پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) براي حاضرين در وبينار پرداخت. سپس، سامانه نشريات علمي غير فارسي زبان، شاخص ها و سياست هاي نمايه سازي نشريات، نمايه سازي و سطح بندي، نشريات نمايه شده در ISC بر اساس معيارهاي ارزيابي ساختاري، محتوايي و مبتني بر داده هاي علم سنجي در سه مجموعه متفاوت «نشريات اوليه»، «نشريات ليست انتظار» و «نشريات هسته» براي شرکت کنندگان معرفي شد.

علاوه براين، در اين وبينار در خصوص حفظ و ارتقاي جايگاه نشريات در ساير رتبه بندي هاي جهاني، آشنايي با اضافه، حذف يا آرشيو کردن نشريات در مجموعه هاي کتابخانه اي، آشنايي با آخرين تغيير و تحولات علم کتاب شناسي، بررسي تاثير نشريات در بازار هاي اقتصادي و بررسي عملکرد هاي اعضاي هيئت تحريريه، دسترسي به اطلاعات کتاب شناختي و نمايه سازي و همچنين ارزيابي بهبود و ضعف جايگاه نشريات در مقايسه با ساير نشريات همان حوزه در بازه هاي زماني مختلف مورد بررسي قرار گرفت.

وي در ادامه به سامانه معرفي فهرست کل نشريات و نشريات فاقد نمايه ISC پرداخت و از سردبيران نشريات خواست تا نشريات جعلي را به اين پايگاه معرفي کنند تا در پايگاه هاي ISC اسامي آنها پس از ارزيابي معرفي شود.

در ادامه، جواد حيات داوودي، مدير گروه تجزيه و تحليل منابع ISC به معرفي سامانه نشريات علمي پرداخت و گفت: اين سامانه بر اساس استانداردهاي علم سنجي بين المللي طراحي شده و ابزاري براي تحليل و رتبه بندي نشريات علمي بر پايه شاخص محتوايي بوده و نشريات بر حسب ميزان اثرگذاري علمي و استنادهاي دريافتي در چارک هاي مختلف تقسيم ‏بندي شده اند. سامانه نشريات علمي شامل اطلاعات نشريات فارسي، عربي و انگليسي داراي ضريب تأثير است که از نظر موضوعي در حوزه‌هاي علوم انساني، علوم پايه، علوم پزشکي، علوم دامپزشکي، علوم کشاورزي، فني و مهندسي، منابع طبيعي، هنر و معماري قرار داده شده‌اند.

وي ادامه داد: اين سامانه جهت تسريع آگاهي از جايگاه هر نشريه بر اساس ضريب تأثير، فراهم آوردن دسترسي به اثرگذارترين نشريات و تشخيص الگوهاي رايج انتشار و استناد قبل از تعيين راهکارها و سياست گذاري هاي علمي در دانشگاه ها به کار مي رود. همچنين، ميزان اثرگذاري هر نشريه را تعيين کرده و  نيم عمر استنادها به نشريه، شاخص آني، اطلاعات کتاب شناختي، مجلات استناد شونده و استنادکننده را نشان مي دهد.

در حال حاضر برنامه کيفي سازي نشريات در پايگاه داده ISC به ترتيب اهميت در سه بخش نشريات هسته، ليست انتظار و اوليه در حال انجام است.

در ادامه اين کارگاه، خليفه به معرفي سامانه جامع صدور کد شناساگر ديجيتال (DOR) پرداخت و گفت: شناسه ديجيتال اشيا يا (DOR) Digital Object Recognizer، يک کد منحصر به فرد براي هر شي است که همانند اثر انگشت براي آن است. کد بين‌المللي DOR به مقاله نشريه و همايش، کتاب، پايان‌نامه، آثار هنري، نرم افزار و ... تعلق مي‌گيرد. اين شناسه همانند يک بارکد براي شناسايي اشيا عمل مي‌کند. با دريافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شي يک لينک اختصاص داده مي‌شود و دسترسي به اطلاعات آن همواره امکان‌پذير مي شود.

وي در ادامه سامانه بارگذاري سريع اطلاعات مجلات (XML) در ISC را براي شرکت کنندگان معرفي کرد. اين سامانه جهت بارگذاري و ارسال سريع دوره ها و شماره هاي مختلف نشريات به ISC بدون نياز به پست نسخه چاپي طراحي شده است. هدف اصلي اين ابزار فراهم آوردن سيستمي کاربرپسند براي بارگذاري، انتقال سريع دوره ها و شماره هاي مختلف نشريات از کل کشورهاي اسلامي به ISC و بارگذاري مقالات تمام متن در فرمت XML  و PDF  تعريف شده است.


وي افزود: يکي از ويژگي هاي مهم اين سامانه عدم نياز به قالب از پيش تعريف شده XML خاص است و مجله مي تواند اطلاعات مورد نياز نمايه شدن را با هر قالب XML ارسال کند.

پايگاه استنادي علوم جهان اسلام به منظور فراهم کردن امکان آسان تر ارسال اطلاعات نشريات، وب سرويس دريافت خودکار اطلاعات را ارائه مي کند. کاربر نشريه با استفاده از سامانه مديريت نشريه خود و اين وب سرويس مي تواند به طور خودکار اطلاعات هر دوره از نشريه را با يک کليک ارسال کند. با استفاده از اين ابزار ديگر نياز نيست کاربر اطلاعات هر دوره را دستي در اين سامانه بارگذاري کند. همچنين نتيجه بررسي کارشناسان پايگاه ISC براي هر دوره از نشريه به طور خودکار به وب سايت نشريه ارسال مي شود.

در اين کارگاه، موثرترين نشريات در حوزه هاي مختلف نيز معرفي شدند.

از ديگر موضوعاتي که در اين کارگاه مورد بحث قرار گرفت، حمايت از ديدگاه هاي بلند مدت محققان و اطلاع رساني آخرين روندهاي تحليل هاي چند وجهي به آنها بود.  

دکتر فلاحتي در پايان اين کارگاه گفت: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) سامانه جامع صدور کد شناساگر ديجيتال را تا پايان سال 2022 ميلادي بطور رايگان در اختيار سردبيران نشريات قرار مي دهد و همچنين اين امتياز را نيز دارند تا شماره هاي پيشين خود را نيز از اين طريق ثبت کنند.

وي افزود: سردبيران نشريات مي توانند اعضاي هيئت تحريريه زبده را براي ارزيابي نشريات به ISC معرفي کنند تا با اين نهاد بين المللي همکاري داشته باشند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره