افزایش خطر ابتلا به ۳ بیماری با مصرف بیش از حد گوشت

ايسنا/ محققان دانشگاه آکسفورد در مطالعه اخيرشان پس از بررسي سوابق پزشکي تقريباً نيم ميليون فرد انگليسي، اظهار کردند مصرف گوشت يا ماکيان تنها سه بار در هفته ميتواند خطر بيماري قلبي، ذات الريه و ديابت را افزايش دهد.
به نقل از ديلي ميل، مطالعه جديد محققان نشان داده افرادي که به طور منظم گوشت مصرف ميکنند نسبت به افرادي که از مصرف فرآوردههاي دامي پرهيز ميکنند يا کم مصرف ميکنند، بيشتر به بيماريهاي مزمن مبتلا ميشوند.
مطالعه محققان دانشگاه آکسفورد نشان داد فردي که علاقه زيادي به مصرف گوشت دارد و بيش از ۷۰ گرم گوشت (فرآوري شده يا فرآوري نشده) مصرف ميکند نسبت به افراد همسن خود بيشتر در معرض ابتلا به بيماريهايي مزمن قرار دارد، براي مثال اين فرد ۱۵ درصد بيشتر در معرض بيماري قلبي قرار دارد و احتمال ابتلا به ديابت در او نيز ۳۰ درصد بيشتر است و ۳۱ درصد بيشتر از افراد همسن خود نيز در معرض ابتلا به ذات الريه قرار دارد.
گفتني است خطر ابتلا به بيماريها در افرادي که به مصرف ماکيان علاقه دارند نيز وجود دارد چرا که در صورت افزايش مصرف ۳۰ گرم گوشت طيور در رژيم غذايي روزانه خطر ابتلا به ديابت ۱۴ درصد افزايش مييابد. يک برگر يک چهارم پوندي حاوي حدود ۱۱۳ گرم گوشت گاو و يک بال مرغ حاوي حدود ۳۰ گرم گوشت است.
دادههاي تقريباً نيم ميليون فرد انگليسي که در اين مطالعه شرکت کردهاند نيز نشان ميدهد افرادي که هفتهاي سه بار يا بيشتر گوشت ميخورند، بيشتر سيگار ميکشند، الکل مينوشند و مقدار ناکافي ميوه و سبزيجات مصرف ميکنند، بيشتر هم در معرض چاقي نيز قرار دارند.
نتايج بررسي دادهها که در مجله "BMC Medicine" منتشر شده است، نشان ميدهد ارتباط معنا داري بين مصرف گوشت و مشکلات سلامتي وجود دارد.
به عنوان مثال ، هر ۷۰ گرم افزايش مصرف روزانه گوشت فرآوري نشده و گوشت قرمز منجر به افزايش ۳۱ درصدي خطر ابتلا به ذات الريه ميشود. ارقام مربوط به ابتلا به بيماري ديورتيکولي و پليپ روده بزرگ نيز به ترتيب ۱۹ و ۱۰ درصد است. افزايش ۵۰ گرم گوشت قرمز در روز منجر به ۱۶ درصد افزايش خطر بيماري قلبي و ۲۱ درصد افزايش احتمال ابتلا به ديابت ميشود.
مصرف فقط ۲۰ گرم گوشت فرآوري شده بيشتر در روز ( مانند سوسيس و بيکن) ۹ درصد افزايش خطر ابتلا به بيماري قلبي و ۲۴ خطر ابتلا به ديابت را افزايش ميدهد.
محققان گفتند مصرف گوشت قرمز فرآوري نشده و گوشت فرآوري شده ممکن است خطر بيماري قلبي را افزايش دهند زيرا آنها منابع اصلي اسيدهاي چرب اشباع هستند که اين ميتواند باعث افزايش کلسترول ليپوپروتئين کم چگالي (LDL) ، يک عامل خطر شناخته شده براي بيماري هاي قلبي شود.
















