برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

فیتوپلانکتون های شب تاب در برخی سواحل

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی

آخرين خبر/فيتوپلانکتون‌ها دسته‌اي از آغازيان توليدکننده يا گياه مانند هستند که قادر به خودپروردگي مي‌باشند. اغلب اين موجودات بسيار ريز هستند و با چشم غير مسلح ديده نمي‌شوند اما اگر تعداد بسيار زيادي از آن‌ها در آب تجمع داشته باشند ممکن است رنگ آب را سبز يا آبي يا به رنگ‌هاي ديگر کنند و گاه منجر به بروز پديده شکوفايي جلبکي يا کشنده سرخ شوند. فيتوپلانکتون‌ها 50 تا 85 درصد اکسيژن دنيا را توليد مي‌کنند و يکي از منابع تغذيه‌اي براي آبزيان هستند.

براساس آزمايشگاه لتز، پلانکتون‌ها غالباً مي‌خواهند ديده شوند. آن‌ها از نورشان به‌عنوان راهي براي به وحشت انداختن شکارچيان استفاده مي‌کنند و اميدوار هستند شکار نشوند. به همين دليل قدم زدن در آب و بر هم زدن آب باعث درخشش دريا مي‌شود که والاس از آن عکس‌برداري کرد.

براساس گفته‌هاي آزمايشگاه لتز، پلانکتون‌ها با ترکيب يک مولکول به‌نام لوسيفرين با اکسيژن نور خودشان را توليد مي‌کنند و اغلب از آنزيم کاتاليزگري به‌نام لوسيفراز براي واکنش شيميايي استفاده مي‌کنند. انواع مختلف لوسيفرين و لوسيفراز مي‌توانند رنگ‌هاي گوناگون بيولومينسنت را توليد کنند، از رنگ قرمز و نارنجي گرفته تا رنگ سبز و آبي.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar