برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ریز ارگانیسم‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
ریز ارگانیسم‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند

ايسنا/ ريز ارگانيسم‌هايي مانند باکتري‌هاي روده مي‌توانند با تقويت سيستم ايمني بدن، از انسان در برابر بيماري‌هاي مزمن مانند کوويد-۱۹ محافظت کنند.
 ايمني‌درماني سرطان به عنوان يک روش موثر در درمان سرطان ظاهر شده است. بينش اصلي در اين روش نشان مي‌دهد که مي‌توان سيستم ايمني بدن خود بيمار را مهار کرد تا به شناسايي و تخريب سلول‌هاي سرطاني بپردازد.

دانشمندان سعي دارند رويکردهاي کنوني ايمني‌درماني را بهبود ببخشند و زمينه‌هاي جديد و اميدوارکننده‌اي را براي درمان سرطان شناسايي کنند. آنها در حال بررسي نحوه شکل‌گيري سيستم ايمني بدن و واکنش آن نسبت به درمان سرطان با کمک ميکروبيوم‌هاي ساکن در روده و ساير بافت‌ها هستند.

دانشمندان باور دارند که ترکيب سلولي تومور، وضعيت سيستم ايمني و ميکروبيوم روده بيمار مي‌توانند به تصميم‌هاي درماني و نظارت بر واکنش‌هاي بدن کمک کنند. چنين تجزيه و تحليل‌هاي جامعي در مورد بيماران و سرطان آنها ممکن است به ارائه درمان‌هايي بيانجامند که عوامل گوناگوني را هدف قرار مي‌دهند و فرصت درمان بهتر را فراهم مي‌کنند.
 

ميکروب‌ها، ارتش کمک‌رساني!

پژوهش پيرامون ميکروبيوم در چند سال گذشته، رشد چشمگيري داشته است. دانشمندان دريافته‌اند که ميکروبيوم، نقش مهمي را در شکل‌گيري ايمني بدن بر عهده دارد. پژوهشگران با توجه به اين نقش مهم، سعي دارند تا به درک بهتري در مورد تاثير ميکروبيوم بر پيشروي سرطان و واکنش بدن نسبت به درمان برسند. پژوهش‌هاي جديد، به نتايج اميدوارکننده‌اي در مورد اين موضوع رسيده‌اند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهند که برخي از ميکروب‌هاي روده مي‌توانند توانايي گروهي از سلول‌هاي ايمني را مهار کنند تا به کنترل رشد تومورهاي روده بپردازند.

پژوهش‌هاي ديگري نيز رابطه ميان ميکروبيوم روده را با واکنش‌هاي بدن نسبت به ايمني‌درماني سرطان نشان مي‌دهند. براي نمونه، پژوهشگران "دانشگاه شيکاگو"(University of Chicago) در بررسي خود دريافتند که انواع خاصي از باکتري روده در بيماران مبتلا به سرطان، با واکنش‌هاي مهارکننده‌هاي ايمني در ارتباط هستند.

همچنين پژوهشگران، ميکروب‌هاي خاصي را کشف کرده‌اند که با پيشروي سرطان در ارتباط هستند. اين گونه‌هاي باکتري، بر فعاليت سلول‌هاي ايمني تاثير مي‌گذارند و به پيشروي سرطان منجر مي‌شوند. پژوهشگران سعي دارند از دانش مربوط به اين باکتري‌ها، براي ارائه راهبردهايي استفاده کنند که به پيشگيري از سرطان و درمان آن منجر مي‌شوند.

پژوهشگران، تعاملات ميان گونه‌هاي ميکروبي و سيستم ايمني را مورد بررسي قرار مي‌دهند تا به فرصت‌هاي جديدي براي درمان سرطان دست پيدا کنند. درک بهتر تعامل باکتري‌ها با سلول‌هاي ايمني در بيماران مبتلا به سرطان، به ارائه راهبردهاي درماني جديد و بهبود درمان‌هاي کنوني مي‌انجامد. در هر حال، سوالات بسياري در اين باره وجود دارند که بايد به آنها پاسخ داده شود. کدام گونه‌هاي باکتري بر واکنش‌هاي ايمني، تاثير مثبت يا منفي دارند؟ مکانيسم‌هايي که باکتري به واسطه آنها بر سيستم ايمني اثر مي‌گذارد، کدام هستند؟ ترکيب گونه‌هاي باکتريايي روده چگونه بر سرطان اثر مي‌گذارد؟ آيا ترکيبات ديگري وجود دارند که بتوانند سيستم ايمني را براي درمان سرطان ترغيب کنند؟

علاوه بر اين، منابع جديدي از جمله مدل‌هاي بهتري براي درمان سرطان مورد نياز هستند تا از پژوهش‌ها پشتيباني کنند. فناوري‌هاي پيشرفته‌اي نيز بايد براي تجزيه تحليل تومور و سلول‌هاي ايمني مورد نياز هستند تا ارزيابي‌ها با دقت بيشتري صورت بگيرند.

نقش مهم باکتري‌هاي روده

روده انسان، انواع گوناگوني از باکتري‌ها را در بر دارد که برخي از آنها مفيد و برخي ديگر مضر هستند. توصيه پزشکان اين است که همه مردم سعي داشته باشند تا غذاهايي را مصرف کنند که تعداد باکتري‌هاي مفيد روده آنها را افزايش مي‌دهند. در هر حال، گروهي ديگر از باکتري‌هاي ساکن روده مي‌توانند در بروز انواع بيماري‌ها نقش داشته باشند و بر نحوه واکنش بدن نسبت به بيماري‌ها اثر بگذارند.

ميکروبيوم روده، باکتري‌هاي گوناگوني را در بر دارد که نقش مهمي در سيستم ايمني بدن و توانايي آن در واکنش به تهاجم‌ها و بروز عفونت ايفا مي‌کنند. ترکيب باکتري‌هاي روده، تحت تاثير عوامل گوناگوني از جمله محل زندگي فرد، رژيم غذايي و تغذيه، سن، دارو، استرس و بيماري‌هايي که شايد فرد به آنها مبتلا باشد، قرار دارد. تغيير در ترکيب باکتري‌ها و يا تغيير نحوه عملکرد آنها مي‌تواند به بروز بيماري منجر شود.
 

ميکروب‌ها و باکتري‌ها در برابر کوويد-۱۹ 

شايد بسياري از افراد از اين موضوع بي‌خبر باشند که لشکري از ميکروب‌ها در بدن آنها زندگي مي‌کنند که مي‌توانند با تهديدهاي گوناگون از جمله کروناويروس به مقابله بپردازند.

پژوهش‌هايي که در دو دهه گذشته صورت گرفته‌اند، نشان مي‌دهند که بدن ما محل زندگي بسياري از سلول‌هاي باکتريايي است. همکاري اين باکتري‌ها در روده، به کار کردن در يک شرکت شباهت دارد که با هدف حفظ سلامتي صورت مي‌گيرد. باکتري‌ها مي توانند واکنش سيستم ايمني بدن را متعادل سازند تا واکنش ايمني موثر ارائه شود اما آن‌ قدر خشن نباشد که به بدن ميزبان آسيب برساند.

باکتري‌هاي روده مي‌توانند هم در برابر ويروس‌هاي آلاينده‌ روده و همچنين ويروس‌هايي که ريه‌ها را آلوده مي‌کنند، واکنش موثري ارائه دهند.  باکتري‌هاي مفيد روده، اين کار را به سفارش سلول‌هاي ايمني انجام مي‌دهند تا پروتئين‌هاي ضد ويروس توليد کنند که نهايتا عفونت‌هاي ويروسي را از بين مي‌برند. شخصي که بدن او فاقد اين باکتري‌هاي مفيد باشد، نمي‌تواند واکنش ايمني قوي نسبت به ويروس‌هاي مهاجم نشان دهد؛ در نتيجه عفونت‌ها شناسايي نمي‌شوند و به سلامتي آسيب مي‌رسانند.

شيوع کوويد-۱۹، بسياري از پژوهشگران را به بررسي نقش ميکروب‌ها و باکتري‌هاي روده براي تقويت واکنش ايمني بدن در برابر کروناويروس سوق داده است.

برخي از پژوهش‌ها، باکتري‌هاي خاصي را در روده افراد مبتلا به کوويد-۱۹ شناسايي کرده‌اند که مي‌توانند به پژوهشگران در پيش‌بيني شدت اين بيماري کمک کنند.

برخي از باکتري‌هاي روده مي‌توانند به سلول‌هاي ايمني کمک کنند تا به طور کامل فعال شوند. پژوهشگران سعي دارند اين باکتري‌ها را در نمونه‌هاي مدفوع، بزاق و خون بيماران شناسايي کنند و اطلاعات بيشتري در مورد آنها به دست بياورند.

ميکروب‌ها و بيماري‌هاي مزمن

افرادي که به بيماري‌هاي مزمن مانند ديابت نوع دو، اضافه‌وزن و بيماري‌هاي قلبي-عروقي مبتلا هستند، سيستم ايمني بيش‌فعالي دارند که نمي‌تواند محرک مضر و بي‌ضرر را تشخيص دهد و با يک ميکروبيوم روده تغييريافته مرتبط است.

ميکروبيوم روده در اين بيماري‌هاي مزمن، فاقد باکتري فعال‌کننده سلول‌هاي ايمني بدن است. اين تغييرات، در ميکروبيوم روده افرادي که رژيم غذايي ضعيفي دارند و يا افراد مسن ديده مي‌شود.

بسياري از پژوهش‌ها، بر ايجاد يک سيستم ايمني متعادل تمرکز دارند که مي‌تواند با عفونت‌هاي ويروسي و باکتريايي تهديدکننده مقابله کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar