نماد آخرین خبر

فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
فناوری جدیدی که تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده را به سرعت ضدعفونی می‌کند

ايسنا/پژوهشگران روسي، فناوري جديد و کم‌هزينه‌اي ابداع کرده‌اند که مي‌تواند تخم‌مرغ‌هاي بسته‌بندي شده را به سرعت ضدعفوني کند.

به نقل از سيتي‌ تودي، پژوهشگران روسي، يک فناوري کم‌هزينه، ايمن و قابل اطمينان براي ضدعفوني کردن تخم‌مرغ‌هاي بسته‌بندي شده ابداع کرده‌اند. اين فناوري، به از بين بردن باکتري‌هايي مانند سالمونلا که روي پوسته تخم‌مرغ وجود دارند، کمک مي‌کند. همچنين اين فناوري، امکان پرورش جوجه‌هاي گوشتي با ايمني قوي در برابر بيماري‌هاي ويروسي را فراهم مي‌کند. تخم‌مرغ‌هاي بسته‌بندي شده، با پرتو الکترون ۵۰ نانوثانيه ضدعفوني مي‌شوند. ضدعفوني در ظروف پلاستيکي صورت مي‌گيرد.

"سرگئي سوکووين"(Sergey Sokovnin)، "استاد آکادمي علوم روسيه"(Russian Academy of Sciences) گفت: ضدعفوني کردن تخم‌مرغ‌هاي بسته‌بندي شده، آنها را در برابر آلودگي‌هاي بعدي محافظت مي‌کند. ما دريافتيم که "پنج کيلوگري" (kGy۵) براي ضدعفوني کافي است و امکان ضدعفوني کردن ظرف و پوسته تخم‌مرغ را فراهم مي‌کند، اما ويژگي‌هاي فيزيکي پروتئين، زرده، پوسته يا ترکيب‌بندي تخم‌مرغ را تحت تاثير قرار نمي‌دهد. اندازه تخم‌مرغ در اين روش اهميتي ندارد. گري يکاي SI دوز جذبي در فيزيک پزشکي است.

ضدعفوني کردن، کيفيت گوشت و حجم جوجه‌ها را تحت تاثير قرار نمي‌دهد. اگر ۶۳ درصد جوجه‌ها از تخم‌مرغ‌هاي معمولي بيرون بيايند، تعداد جوجه‌هاي بيرون آمده از تخم‌مرغ‌هاي فرآوري شده، ۶۴ درصد است اما تفاوت اينجاست که جوجه‌هاي سالم از تخم مرغ‌هاي ضدعفوني شده بيرون مي‌آيند.

سوکووين ادامه داد: ۸۶ درصد جوجه‌هايي که از تخم‌مرغ‌هاي ضدعفوني نشده بيرون مي‌آيند، نشانه‌هاي التهاب مزمن را دارند؛ در حالي که اين تعداد در تخم‌مرغ‌هاي ضدعفوني شده فقط چهار درصد بود. جوجه‌هاي گروه دوم، ايمني بيشتري نسبت به بيماري نيوکاسل داشتند. بدين ترتيب، جوجه‌هايي که از تخم‌مرغ‌هاي ضدعفوني شده بيرون مي‌آيند، کمتر بيمار خواهند شد و کاهش قابل توجه دوز آنتي بيوتيک‌ها در هنگام رشد جوجه‌ها نيز امکان‌پذير خواهد بود.

اين فناوري به توليدکنندگان نيز کمک مي‌کند تا در زمان صرفه‌جويي کنند. بيرون آمدن جوجه از تخم‌مرغ‌هاي ضدعفوني شده، حدود شش ساعت کمتر زمان مي‌برد و جوجه‌ها به جاي ۲۲ تا ۲۴ ساعت، طي ۱۶ تا ۱۸ ساعت بيرون مي‌آيند. اين موضوع به خاطر کاهش هزينه توليد، اهميت قابل توجهي دارد.

هيچ مشکل فني جدي در رابطه با به کارگيري اين فناوري وجود ندارد. اندازه کوچک شتاب‌دهنده، به‌کارگيري آن را براي کنترل و بسته‌بندي تخم‌مرغ‌ها در مرغداري‌ها سهولت مي‌بخشد. به گفته پژوهشگران، شايد بتوان از اين فناوري براي ضدعفوني کردن سطح تخم‌ پرندگان ديگر و محصولات داراي پوست مانند موز، پرتقال و برخي دانه‌ها نيز استفاده کرد.

اين پژوهش، در مجله "Food and Bioproducts Processing" به چاپ رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar