برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

طرح نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر

منبع
ايسنا
بروزرسانی
طرح نیروگاه ترکیبی دودکش خورشیدی با گاز فلر

ايسنا/ نيروگاه ترکيبي دودکش خورشيدي با گاز فلر توسط محققان دانشکده مهندسي مکانيک دانشگاه سمنان و با همکاري پارک علم و فناوري اين دانشگاه ثبت اختراع شد.
 داود معروفي، مسئول مرکز مالکيت فکري پارک علم و فناوري دانشگاه سمنان با اعلام اين خبر گفت: اين اختراع توسط دکتر محمدصادق ولي پور، عضو هيئت علمي دانشکده مهندسي مکانيک و مهندس محمدمهدي اسماعيلي دانش آموخته کارشناسي ارشد اين دانشکده در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۸۰۵ به ثبت رسيد.

دکتر ولي پور در توضيح اين اختراع گفت: نيروگاه دودکش خورشيدي، فناوري نويني از نسل نيروگاه‌هاي حرارتي خورشيدي است که علاوه بر توليد معمول برق و استخراج برق از انرژي ذخيره شده، در توليد آب شيرين، توليد محصولات کشاورزي، تصفيه هوا و شکست وارونگي دما نيز کاربرد دارد.

وي افزود: تاکنون نمونه تجاري از اين نيروگاه براي توليد برق ساخته نشده است، اما محققان در سراسر جهان در حال انجام تحقيقات مبنايي، کاربردي و تجربي و انتشار مقالات و ثبت اختراع‌هايي در اين زمينه هستند.

بر اساس اعلام وزارت علوم، وي در ادامه گفت: اين اختراع براي نخستين بار امکان استفاده از محصولات احتراق گاز فلر در يک نيروگاه خورشيدي را مطرح کرده و منجر به خلق نيروگاهي ترکيبي از انرژي فسيلي و انرژي تجديدپذير شده است؛ به شکلي که نقاط ضعف هر کدام به وسيله نقاط قوت ديگري پوشش داده شده و حاصل اين کار نيروگاهي خورشيدي با توان خروجي بالا و قابليت توليد توان در شب است که از به هدر رفتن حجم عظيمي از اتلاف انرژي بر اثر سوزاندن گاز فلر جلوگيري مي‌کند و باعث کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و گازهاي آلاينده خواهد شد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar