نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
علم و تکنولوژی

نتایج مطالعات بین المللی؛ داروهایی که برای درمان کرونا مفید هستند

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
نتایج مطالعات بین المللی؛ داروهایی که برای درمان کرونا مفید هستند

سيناپرس/ طي مدت زماني که از شروع همه گيري کرونا گذشته است، پژوهشگران تلاش هاي زيادي براي ارائه راهکار درماني يا پيشگيري از اين ويروس داشته اند و به تازگي ۹ داروي احتمالي که مي توانند به درمان کوويد ۱۹ کمک کنند ، شناسايي شده است.
 در طول ۱۵ ماه گذشته که از شيوع جهاني ويروس کرونا مي گذرد، دانشمندان به روش هاي مختلفي براي درمان اين بيماري رسيده اند. آنها اخيراً  ۹  داروي احتمالي را که ممکن است در درمان اين بيماري کمک کنند ، شناسايي کرده اند.

يکي از راهکارهاي رايج براي مواجه با کرونا از زمان اعلام کرونا به عنوان يک بيماري همه گير جهاني ، استفاده مجدد از داروهاي شناخته شده پيشين است و هدف اصلي پزشکان از اين کار، کاهش  خطر عوارض شديد ناشي از ويروس کرونا است. نتايج آخرين مطالعات بين المللي نشان مي دهد ۹ روش درماني براي مواجه شدن با کوويد ۱۹ وجود دارد که سه مورد آن پيش از اين  توسط سازمان غذا و داروي ايالات متحده آمريکا (FDA) براي درمان بيماري هاي ديگر تأييد شده بود.

در اين پژوهش که نتايج آن در آخرين شماره مجله تخصصي  Cell Reports منتشر شد، دانشمندان حدود ۳ هزار و ۵۹ دارو و مولکول شبه دارويي را براي جلوگيري از تکثير و ايجاد ويروس کرونا استفاده کرده و مورد غربالگري قرار دادند.

اين مطالعه همچنين شامل هزار داروي مورد تأييد FDA و بيش از دو هزار مولکول شبه دارويي است که در مطالعات پيشين، موفقيت در برابر اهداف بيولوژيکي مشخص شده را نشان داده اند. 
 از جمله اين موارد مي توان به  داروي رد پيوند سيکلوسپورين (cyclosporine) ، داکوميتينيب (dacomitinib) که نوعي داروي سرطان است و آنتي بيوتيک سالينومايسين (salinomycin) اشاره کرد. 
سارا چري از پژوهشگران اين تيم تحقيقاتي و استاد دانشگاه پنسيلوانيا در رابطه با موضوع فوق گفت: يافته هاي ما راه هاي جديدي را براي مداخلات درماني عليه کوويد ۱۹ و همچنين اهميت آزمايش داروهاي کانديد در سلول هاي تنفسي را نشان مي دهد. 
ما در مطالعات خود همه اين داروها را آزمايش کرديم تا مشخص شود آيا اين داروها قادر به جلوگيري از تکثير ويروس کرونا در سلول هاي بدن، بدون ايجاد مسموميت هستند يا خير؟  آنها پس از تجزيه و تحليل  اين داروها، موفق به شناسايي چندين ترکيب که در سلولهاي کليه ميمون و ۲۳ ترکيب در سلولهاي کبدي انسان فعاليت مي کنند شده و  همچنين دريافتند که هيدروکسي کلروکين و داروهاي ريمدسيوير در درمان کوويد ۱۹ موثر هستند.

از آنجا که کرونا عمدتا يک ويروس تنفسي است و تصور مي شود که از طريق سلولهاي مجراي تنفسي شروع مي شود، محققان به دنبال يک نوع سلول تنفسي بودند که بتواند به طور آزمايشي با ويروس آلوده شود. براي اين منظور ، آنها Calu-3 را که از سلولهاي لايه راه هوايي انسان گرفته شده است ، شناسايي کردند. در اين مطالعات مشخص شد که نه سلول از سلول هاي مشتق شده از دستگاه تنفسي براي آزمايش ترکيبات ضد ويروسي شناسايي شده از طريق صفحه سلول کبدي انسان موثر هستند و  نکته جالب اين که هيچ يک از اين نه داروي بالقوه شامل هيدروکسي کلروکين نبودند.
در ميان نه داروي ضد ويروسي که مي توانند به درمان عفونت هاي تنفسي کمک کنند ، مي تواند به سالينومايسين (salinomycin) که آنتي بيوتيک دامپزشکي است که به عنوان داروي ضد سرطان نيز مورد بررسي قرار مي گيرد. به گزارش سيناپرس، داروي ضد سرطان مهار کننده آنزيم کيناز داکوميتينيب (dacomitinib)، bemcentinib که يکي ديگر از مهارکننده هاي کيناز است که اکنون در برابر سرطان ها آزمايش مي شود. داروي آنتي هيستامين ebastine. و سيکلوسپورين (cyclosporine )، داروي سرکوب کننده سيستم ايمني که معمولاً براي جلوگيري از رد ايمني اعضاي پيوندي استفاده مي شود، اشاره کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره