نماد آخرین خبر

اندازه گیری نبض با تلفن هوشمند

منبع
ايسنا
بروزرسانی
اندازه گیری نبض با تلفن هوشمند

ايسنا/ گروهي از دانشمندان "دانشگاه واشنگتن" روش جديدي را براي رديابي سلامت افراد با استفاده از دوربين‌هاي گوشي هوشمند يا رايانه افراد ابداع کرده‌اند.
 به نقل از تک اکسپلوريست، يک شخص مي‌تواند از نبض و سيگنال تنفس خود تنها با گرفتن يک فيلم لحظه‌اي از صورت خود آگاه شود.

اين سيستم با استفاده از فناوري يادگيري ماشين تغييرات نامحسوس در نحوه انعکاس نور صورت شخص را ضبط مي‌کند چرا که اين موضوع با تغيير جريان خون در بدن فرد مرتبط است. سپس مي‌تواند نبض و نرخ تنفس فرد را اندازه گيري کند.

"شين لو"(Xin Liu) نويسنده اصلي اين مطالعه گفت: يادگيري ماشين در طبقه بندي تصاوير بسيار خوب عمل مي‌کند. اگر يک سري عکس از گربه‌ها به آن نشان دهيد و سپس به او بگوييد گربه‌ها را در تصاوير ديگر پيدا کند، مي‌تواند اين کار را انجام دهد. اما براي اينکه يادگيري ماشين در سنجش سلامت از راه دور نيز مفيد باشد ما به سيستمي نياز داريم که بتواند موارد خاصي در ويديو که مي‌تواند اطلاعات فيزيولوژيکي مانند نبض را نشان دهد، شناسايي و آن را اندازه گيري کند. از آنجا که بدن هر شخص با ديگري فرق دارد بنابراين اين سيستم بايد بتواند به سرعت با امضاي فيزيولوژيکي منحصر به فرد هر فرد سازگار شود و اين را از ساير تغييرات مانند شکل ظاهري و محيطي که دارد جدا کند.

در مرحله اوليه، دانشمندان اين سيستم را با يک مجموعه داده آموزش دادند که شامل هر دو فيلم از چهره افراد و اطلاعات "حقيقت زمينه‌اي" بود. نبض و نرخ تنفس هر فرد با ابزارهاي استاندارد در اين زمينه اندازه گيري مي‌شود. با استفاده از داده‌هاي مکاني و زماني از فيلم‌ها ، سيستم علائم حياتي را تعيين مي‌کند.

"حقيقت زمينه‌اي"(Ground truth) اصطلاحي است که در زمينه‌هاي مختلف به اطلاعات به دست آمده توسط مشاهده مستقيم اطلاق مي شود.

لو گفت: ما اعلام مي‌کنيم که وقتي رنگ پوست تيره‌تر است عملکرد سيستم ضعيف‌تر است و  اين امر تا حدي به اين دليل است که نور به طور متفاوتي از پوست تيره منعکس مي‌شود و در نتيجه سيگنال ضعيف‌تري ايجاد مي شود. محققان ما به طور فعال در حال توسعه روش‌هاي جديد براي حل اين محدوديت هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره