نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

اگر ماه نباشد چه می‌شود؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
اگر ماه نباشد چه می‌شود؟

باشگاه خبرنگاران/ ماه تقريبا 4.53 ميليارد سال پيش و تنها 13 ميليون سال پس از ايجاد زمين تشکيل شده در آن زمان، منظومه شمسي ما يک محل پر هرج و مرج ايجاد و تخريب سياره و ستاره بود. ماه و زمين مثل دو قلوهاي مشابه از نظر ترکيب هستند و در اثر برخورد يک سنگ آسماني بسيار بزرگ به زمين برخي از قسمت هاي آن جدا شده و در فضا ماه شکل گرفت.


جزر و مد درياها و آب شدن يخ هاي قطب
نيروي گرانشي بين ماه و زمين در مدار سياره ما باعث حرکت اقيانوس ها و ايجاد جزر و مد مي شود، بالا آمدن سطح آب باعث کاهش سرعت چرخشي زمين و به عبارتي حرکت آن کندتر شده و نيروي گريز از مرکزي بر ماه اعمال مي شود و براي جبران اين تغيير، ماه شروع به چرخيدن در يک مدار بزرگتر مي کند.
در نبود ماه جزر و مد اقيانوس ها ۳ برابر شده و ارتفاع اقيانوس ها نيز تغيير مي کند.خورشيد هم بر روي جزر و مد تاثير دارد اما اثر آن با ماه قابله مقايسه نيست، کشش گرانشي اين قمر باعث برآمدگي آب در بخش هايي استوايي زمين مي شود اما اگر اين نيروي کششي وجود نداشته باشد آب هاي اقيانوس ها به سمت قطب ها رفته و يخ هاي قطب آب مي شدند که اين موضوع موجب برهم زدن تعادل دمايي زمين و تغييرات شديد آب و هوايي مي شود.


زمستان هاي بسيار سرد، تابستان هاي بسيار گرم
ماه باعث کندي چرخش زمين مي شود و اين کندي حرکت در اثر گرانش بين ماه و زمين در دماي زمين و آب و هواي آن تاثير گذار است. شيب چرخش ماه اثر جاذبه خورشيد روي زمين را بسيار کاهش مي دهد اگر ماه وجود نداشت زمين با زاويه  90 درجه و بيشتر مي چرخيد که موجب افزايش دما و ايجاد طوفان ها شديد شده و اقيانوس ها باعث نابودي بخش هاي بزرگي از خشکي ها مي شدند.
اگر ماه نبود برخي از نقاط زمين  بسيار گرم و نقاطي بسيار سرد مي شدند وبا تابستان هاي خيلي داغ و يخبندان مواجه مي شديم با ذوب شدن يخ ها بسياري از گونه ها جانوري در قطب ها منقرض مي شوند و با  يک اتمسفر متغير در زمين حيات سايرجانوران نيز به خطر مي افتاد.

زمين بدون فصل هاي رنگارنگ
سال هاي بسياري است که محور زمين بين 23 تا 26 درجه به طور کج باقي مانده و ممکن است حتي بيش از صدها ميليون سال طول بکشد که ماه بخواهد از زمين جدا شود اما بدون ماه تغييرات فاجعه بار در محور چرخش  زمين به وجود مي آيد، اين احتمال وجود دارد که گاهي اوقات چرخش زمين مانند عطارد شود و به دليل انحراف محوري کره زمين عملا هيچ فصلي وجود نداشته باشد.

فقط شب يا روز!
بدون ماه زمين چرخش زمين و زاويه اش ممکن است به گونه اي تغيير کند که  فقط در طول يک روز چند دقيقه نور خورشيد به يک بخش از کره زمين برسد يا مانند سياره اورانوس، با زاويه ۹۷ درجه اي شب و روزي به بلندي 42 سال  را نظاره گر باشيم (42 سال روز و 42 سال شب).

قبل از تشکيل ماه روزهاي اين سياره خاکي حدود شش ساعت بوده اما با شکل گيري ماه به دليل جزر و مد و گرانش بين ماه و زمين اين ميزان به 24 ساعت در شبانه روز رسيده است يک روز کره زمين در نبود ماه کوتاه تر شده و هر روز فقط حدود 6 تا 8 ساعت و هر سال سياره مان 1400 روز طول مي کشد.


شب هاي تاريک زمين در نبود ماه
بدون ماه شب هاي زمين خيلي تاريک مي شود. بعد از قمر زمين جرم درخشان بعدي در آسمان شب، زهره است اما  به اندازه کافي آسمان زمين را نمي تواند روشن کند ماه حدودا دو هزار برابر روشن تر و درخشان تر از زهره است بدون وجود اين قمر رصد پديده هاي نجومي نيز بسيار مشکل مي شد.

ماه آينه  امواج راديوي
ماه نخستين منعکس کننده امواج راديويي در فضا بوده اين موضوع به روند توسعه رادارها و گسترش تکنولوژي آن بسيار کمک کرده است. مطالعه انعکاس اين امواج از سطح ماه اساس طراحي دستگاه هاي تعيين محل خورشيد و بسياري از سيارات منظومه شمسي است، همچنين بسياري از اقدام هاي فضانوردان براي هدايت فضاپيما در نزديکي اين قمر زمين صورت مي گيرد درنتيجه در پيشرفت تکنولوژي هاي فضايي نيز موثر است.

منبع: Scienceblogs
insidescience

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره