مجله ایلیاد/ دانشمندان دانشگاه‌های UCL و جورج میسون آمریکا، برای اولین بار توانسته‌اند منشاء ذرات خطرناک خورشیدی که طی طوفان‌های خورشیدی از اتمسفر بیرونی آن خارج می‌شوند را پیدا کنند.
این ذرات به شدت باردار هستند و اگر به اتمسفر زمین برسند، می‌توانند ماهواره‌ها و زیرساخت‌های الکترونیکی را دچار اختلال کنند. این ذرات برای فضانوردان و مسافران هوایی دارای اثرات مضر پرتویی هستند. در سال ۱۸۵۹ اتفاقی که تحت عنوان «رویداد کارینگتون» شناخته می‌شود باعث شد سیستم‌های تلگراف در آمریکا و اروپا به خاطر طوفان‌های خورشیدی تخریب شوند. دنیای مدرن امروزی اتکای زیادی به زیرساخت‌های الکترونیکی دارد و چنین رویدادهایی عواقب جدی‌تری می‌تواند به همراه داشته باشد.

برای اینکه خطر چنین رویدادهایی کمینه شود، دانشمندان به دنبال درک این جریانات از ذرات خورشیدی هستند تا به این ترتیب بهتر بتوانند آن‌ها را پیش‌بینی کنند.
در مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در Science Advances منتشر شده است، محققین ترکیبات ذرات خورشیدی که به سمت زمین در حرکت هستند را آنالیز کرده‌اند و دریافته‌اند که این ذرات شباهت زیادی به پلاسمای قرار گرفته در سطوح پایینی کرونای خورشیدی و نزدیک به نواحی میانی اتمسفر آن دارند. این ناحیه از اتمسفر خورشید «کروموسفر» نامیده می‌شود.

دکتر «استفانی یاردلی» به‌عنوان همکار این تحقیق، می‌گوید: «ما برای اولین بار مشاهده کردیم که ذرات پرانرژی خورشیدی از کجا می‌آیند. این شواهد تاییدکننده‌ی تئوری‌هایی است که منشاء این ذرات را پلاسمای خورشید می‌دانستند. این ذرات پس از آزاد شدن طی شتابی که می‌گیرند به سرعت چندین هزار کیلومتر بر ثانیه می‌رسند. طی چند دقیقه این ذرات می‌توانند به زمین برسند و اثرات آن‌ها می‌تواند تا چند روز ادامه داشته باشد. با درک بهتر فرآیندهای خورشیدی می‌توان به نحوی این طوفان‌ها را پیش‌بینی کرد تا کمترین خطر را برای زمین داشته باشند.»

دکتر «دیوید بروکس» از دانشگاه جورج میسون، می‌گوید: «ما در شروع یک چرخه‌ی خورشیدی قرار داریم و به کمک روش‌های ابداعی خود می‌توانیم نتایج به‌دست آمده را اثبات کنیم. به کمک مدارگردهای خورشیدی پارکر ناسا و مدارگرد آژانس فضایی اروپا می‌توانیم در سال‌های آینده با دقت بالایی مکانیسم پشت این فرآیندها را مورد مطالعه قرار دهیم.»

ماهواره‌ی وایند ناسا بین زمین و خورشید قرار دارد و دانشمندان در این مطالعه جریانات ذرات پُرانرژی خورشیدی را به کمک داده‌های این ماهواره آنالیز کرده‌اند. مقایسه‌ی داده‌های جمع‌آوری شده توسط ماهواره‌ی وایند با داده‌های قبلی نشان داده است که طوفان‌های خورشیدی نیز مانند پلاسمای خورشید غنی از سیلیکون هستند و کمتر گوگرد درون خود دارند.