برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

تاثیر ماده موثره زعفران در درمان اختلال حافظه

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تاثیر ماده موثره زعفران در درمان اختلال حافظه

ايسنا/ نتايج يک پژوهش نشان مي‌دهد کروسين که ماده موثره زعفران است باعث بهبود اختلال حافظه فضايي و اجتنابي در حيوانات مبتلا به اختلال حافظه مي‌شود.
 التهاب مغزي و استرس اکسيداتيو نقش مهمي در ايجاد و پيشرفت بيماري‌ھاي تحليل برنده سيستم عصبي ھمچون بيماري آلزايمر ايفا مي‌کنند. محققان در پژوهشي تاثير مصرف کروسين را بر اختلال حافظه بيماران مبتلا به آلزايمر مورد بررسي قرار داده‌اند.

بنا بر اعلام پايگاه نتايج پژوهش‌هاي سلامت کشور، تزريق محيطي ليپوپلي ساکاريد موجب القاي التھاب مغزي و آسيب عملکردھاي حافظه و يادگيري مي‌گردد. گزارش شده است که کروسين، جزء فعال اصلي گياه  زعفران، داراي خواص آنتي اکسيداني، ضدالتھابي و ضدآپوپتوز مي‌باشد.

پژوهشگران ھدف از انجام اين مطالعه را بررسي اثر محافظت نوروني کروسين بر التھاب مغزي و اختلال حافظه القا شده توسط ليپوپلي ساکاريد اعلام کردند. نتايج تحقيق نشان داد، مصرف کروسين مي‌تواند بصورت يک مکمل در بهبود اختلال حافظه در بيماران مبتلا به آلزايمر مورداستفاده قرار گيرد.

اين پژوهش توسط محمدجواد آزمند و زيبا رجايي از دانشگاه علوم پزشکي اصفهان انجام شده و نتايج آن در اولين شماره‌ جلد يازدهم نشريه‌ي Avicenna منتشر شده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره