۶۰ ماهواره "استارلینک" دیگر در مدار قرار گرفتند

ايسنا/ اسپيسايکس گروهي ديگر از ماهوارههاي استارلينک را بعد از ظهر روز چهارشنبه (۱۸ فروردين) به فضا ارسال کرد و تعداد ماهوارههاي در حال گردش در مدار زمين را به ۱۴۴۳ عدد رساند.
به نقل از ديليميل، موشک فالکون ۹ ظهر روز چهارشنبه در ساعت ۱۲:۳۴ دقيقه منطقهي زماني شرقي (۲۱:۰۰ ايران) از مرکز فضايي کندي در کيپ کاناورال، فلوريدا به فضا رفت.
علاوه بر ايجاد نقطه عطفي در سال جديد، ماموريت روز چهارشنبه تعداد ماهوارههاي استارلينک ارسال شده به فضا از تاريخ ۴ مارس را به ۳۰۰ عدد رساند.
پرتابهاي تاريخهاي ۱۱ و ۱۴ مارس نيز بخشي از هدف بزرگ ايلان ماسک براي رساندن تعداد ماهوارههاي استارلينک در حال گردش به ۱۵۰۰ عدد تا پايان سال ۲۰۲۱ بود.
موشک فالکون۹ موتورهاي "مرلين" را که ۹ عدد هستند روشن کرد که ابر بزرگ سفيدي از سکوي آن برخاست و سپس به سمت فضا پرواز کرد.
اين موشک پس از انتقال ۶۰ ماهوارهي استارلينک با موفقيت بر روي کشتي بدون سرنشين "البته که هنوز هم دوستت دارم" در اقيانوس اطلس فرود آمد.
بر طبق اطلاعات کميسيون فدرال ارتباطات از اسپيسايکس در ماه فوريه: بيش از ۱۰ هزار کاربر از اينترنت استارلينک استفاده ميکنند. در اين دادهها بيان شده که اين سرويس اينترنتي سرعت ۱۰۰/۲۰ مگابايت برثانيه را دارد و ميزان تاخير آن ۳۱ ميليثانيه و يا کمتر است.
با اين حال براي کاربران مشکلاتي نيز به همراه دارد علاوه بر هزينهي زياد و گران آن، اين اينترنت دچار قطعي نيز ميشود زيرا تعداد ماهوارههاي درون مدار محدود است و همچنين استارلينک در مراحل اوليه آزمايشهاي خود قرار دارد.
در وبسايت استارلينک نوشته شده است که زمانهايي وجود دارند که هيچ اتصال اينترنتي برقرار نباشد. با ارسال ماهوارههاي بيشتر، نصب ايستگاههاي زميني و تقويت نرمافزارهاي شبکه، سرعت دادهها، تاخير و زمان فعاليت اين اينترنت به طور چشمگيري بهبود مييابد.
با اين همه آن دسته که از اينترنت کم سرعت ناراضي هستند ميگويند که اين اينترنت ارزش پرداخت چنين پولي را دارد.
هزينهي برنامهي بتاي (آزمايشي) عمومي استارلينک، که در ايالات متحده، کانادا و انگلستان در دسترس است ماهانه ۹۹ دلار است و علاوه بر آن پيشپرداختي ۴۹۹ دلاري نيز بايد براي دريافت بستهي استارلينک که شامل يک گيرندهي وايفاي و پايه است، پرداخت شود.
با اين حال، گوين شاتول(Gwynne Shotwell)، مدير شرکت اسپيسايکس در روز سهشنبه بيان کرد که اين شرکت ديشهاي خود را با ضرري قابل توجه به فروش ميرساند. او توضيح داد که هزينهي ساخت هر ديش در ابتدا ۱۵۰۰ دلار بوده است که آنها آن را به ۱۳۰۰ دلار رساندهاند و به تازگي وارد بازار کردهاند اما گزارشي از اينسايدر نشان ميدهد که هزينهي قبلي ساخت اين ديشها ۲۴۰۰ دلار بوده است.
شاتول ميگويد: انتظار ميرود هزينهي ساخت اين ديشها در سال آينده يا دو سال آينده کاهش يابد و به چندصد دلار برسد.