برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دوچرخه زدن در حین دیالیز برای بیمار مفید است

منبع
مهر
بروزرسانی
دوچرخه زدن در حین دیالیز برای بیمار مفید است

مهر/تحقيقات جديد نشان مي دهد که دوچرخه زدن در حين جلسات درماني دياليز مي تواند سلامت قلب بيماران را تقويت کرده و هزينه هاي پزشکي را کاهش دهد.
 

به نقل از مديسن نت، دياليز مي تواند منجر به آسيب طولاني مدت به قلب شود که در نهايت منجر به نارسايي قلبي مي شود، بنابراين محققان انگليسي تصميم گرفتند دريابند که آيا ورزش مي تواند اين عوارض را کاهش دهد.

«جيمز برتون»، محقق ارشد تحقيق از دانشگاه ليکستر انگلستان، در اين باره مي گويد: «ما مي دانيم که تحرک بيشتر مي تواند به کاهش خطر بيماري هاي قلبي کمک کند، همچنين به کنترل وزن، کاهش فشار خون و کلسترول و بهبود سلامت روان کمک مي کند.»

وي در ادامه مي افزايد: «به همين دليل، و بخصوص به دليل بالابودن خطر بيماري قلبي، تحرک جسمي براي افراد دياليزي بسيار مهم است.»

براي اين مطالعه، در طي جلسات منظم دياليز به شرکت کنندگان ۳۰ دقيقه ورزش با شدت متوسط روي دوچرخه متناسب با شرايط شان پيشنهاد شد. اسکن MRI از قلب آنها شش ماه بعد انجام شد و با تصاوير قبل از مطالعه مقايسه شد.

محققان گزارش دادند بيماراني که در طي دياليز دوچرخه زدن کردند، شاهد بهبود در سلامت قلب شان بودند. قلب آنها از اندازه طبيعي تري برخوردار بود و جاي آسيب کمتر و سفتي رگهاي اصلي بزرگتر کمتر بود.

برتون خاطرنشان کرد: «تناسب اندام براي بيماران دياليزي يک چالش است. متأسفانه زماني که شخصي به واحد دياليز منتقل شده و چهار ساعت را به دستگاه دياليز وصل مي شود، در آن روز زمان کمتري براي انجام کار ديگري دارد و واقعيت اين است که اين اتفاق سه بار در هفته براي بيشتر بيماران رخ مي دهد.»

رکاب زدن در حال دياليزکردن اکنون در دستورالعمل هاي انجمن کليه انگلستان گنجانده شده است و محققان قصد دارند امکان در دسترس قرار دادن آن را براي بيماران بيشتري در سراسر انگلستان بررسي نمايند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره