برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

رئیس سازمان فضایی: اعزام انسان به فضا تا سال ۱۴۰۷

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی

باشگاه خبرنگاران/ مرتضي براري رئيس سازمان فضايي با اشاره به کپسول زيستي گفت: در سال گذشته ما قرار داد کپسول زيستي را منعقد کرديم و نمونه مهندسي اين کپسول آماده است، اما به جاي موجود زنده شرايط کامل يک موجد زنده را در اين کپسول فراهم کرديم. اين تست مبتني بر يک ربات است که تمام پارامتر‌هاي آن اندازه گيري مي‌شود.

او افزود: علاوه بر اين که قرارداد پرتاب گر اين کپسول امضا شده، برنامه امسال سازمان فضايي اين است که در شش ماه اول، هم تست نمونه مهندسي در بستر هواپيما انجام شود و هم از طريق حامل ديگر بتوانيم در اين شش ماه نمونه پروازي را تست کنيم. اما در بحث فرستادن انسان، برنامه ريزي ما اين است که تا سال ۱۴۰۷ اين کار را محقق کنيم.

براري با اشاره به سرنوشت ماهواره شريف ست اظهار کرد: پرتاب ماهواره شريف ست با موفقيت انجام و مراحل تزريق ماهواره به مدار انجام شده است، اما متاسفانه اين ماهواره نتوانسته با آن سرعت مد نظر به مدار برسد وعملا تزريق صورت نگرفته است.

او بيان کرد: امروزه فضا درحال تبديل شدن به يک زير ساخت استراتژيک است که اگر ما نتوانيم زيرساخت هايمان را در فضا استقرار دهيم، نمي‌توانيم در اقتصاد‌هاي آينده مانند اقتصاد فضايي يا اقتصاد ديجيتال که درحال گره خوردن به زير ساخت‌هاي فضايي است دست يابيم. باتوجه به ظرفيت ارزشمند نيروي انساني که در کشور وجود دارد بايد تلاش خود را براي دست يابي به اقتصاد‌هاي مختلف افزايش دهيم.

قرار نگرفتن ماهواره سينا در مدار

رئيس سازمان فضايي با اشاره به ماهواره سينا گفت: ايران که به کمک يکي از کشور‌هاي همسايه ماهواره سينا را ساخته بود متاسفانه نتوانسته در مدار قرار بگيرد. ماهواره‌اي که يک دهه از عمرش گذشته ماهواره مصباح است که به دست ما و به کمک يکي از کشور‌هاي اروپايي ساخته شد و از همان زمان در آن کشور جا خشک کرده است البته اين کشور اين ماهواره را نه تنها پرتاب نمي‌کند بلکه به دليل بحث‌هاي تحريم حتي ماهواره را نيز در اختيار ما نمي گذارد تا کشور ما پرتاب کند.

او اظهار کرد: ما اگر مسير ۵۰۰ کيلومتري را در مدار طي کنيم، مدار‌هاي بعدي با سرعت بيشتري انجام مي‌شوند. ايران در حال حاضر در پي فراهم کردن گام‌هاي ۳ و ۴ فضا در مدار است. بحث‌هاي تحقيقاتي ماهواره سرير نيز تکميل شده است و تلاش مي‌شود در آينده نزديک ساخت ماهواره سرير را شروع کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره