برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دیابت در جوانی با افزایش خطر زوال عقل در سالمندی مرتبط است

منبع
مهر
بروزرسانی
دیابت در جوانی با افزایش خطر زوال عقل در سالمندی مرتبط است

مهر/يک مطالعه جديد نشان مي دهد هرچه افراد هنگام ابتلا به ديابت نوع ۲ جوان تر باشند، خطر ابتلاي شان به زوال عقل در سنين بالاتر بيشتر است.

 به نقل از مديسن نت، مطالعات بسياري به رابطه بين ديابت و ريسک بالاتر زوال عقل اشاره داشته اند. محققان معتفدند ديابت مي‌تواند به شيوه‌هاي مختلف به مغز آسيب برساند.

يافته‌هاي جديد حاکي از آن است که افراد جوان مبتلا به ديابت ممکن است در معرض خطر خاصي قرار گيرند.

مطالعه نشان داد افرادي که در سن ۷۰ سالگي مبتلا به ديابت نوع ۲ تشخيص داده شده بودند، با خطر بيشتر ابتلاء به زوال عقل نسبت به افراد بدون ديابت روبرو نبودند. اما افرادي که بيش از ۱۰ سال قبل مبتلا به ديابت نوع۲ تشخيص داده شده بودند در مقايسه با افراد هم سن و سال خود، با خطر دو برابري زوال عقل مواجه بودند.

«آرکانا سينگ مانوکس»، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه پاريس، در اين باره مي‌گويد: «شروع ديابت در سنين پايين‌تر به معناي طول مدت بيشتر ابتلاء به اين بيماري است که اجازه مي‌دهد عوارض ديابت در طول مدت بيشتر پيشرفت کند.»

ديابت نوع ۲ هنگامي بروز مي‌کند که بدن حساسيت خود را نسبت به انسولين، هورمون تنظيم کننده قند خون، از دست بدهد. اين شرايط باعث مزمن شدن قند خون مي‌شود که با گذشت زمان مي‌تواند به رگهاي خوني بزرگ و کوچک آسيب برساند.

سينگ مانوکس در ادامه مي‌افزايد: «اين تأثيرات که ممکن است جريان خون در مغز را مختل کند، يکي از دلايل ارتباط ديابت با زوال عقل است.»

وي به ساير علل بالقوه هم اشاره مي‌کند: «انسولين در عملکرد مغز نقش دارد و ديابت ممکن است مانع انجام کار شود. در عين حال درمان ديابت مي‌تواند باعث بروز دوره‌هاي مکرر قند خون شود که در طولاني مدت به مغز آسيب مي‌رساند.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره