برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بادبادکی که از بادهای مریخی برق تولید می کند

منبع
مهر
بروزرسانی
بادبادکی که از بادهای مریخی برق تولید می کند

مهر/ به نقل از ديلي ميل، با توجه به آنکه ناسا تصميم دارد تا ۲۰۳۰ ميلادي فضانوردان را به مريخ بفرستد، ايده اقامت طولاني آنها روي سياره سرخ به واقعيت نزديک تر مي‌شود. به همين دليل محققان روي روش‌هاي نوآورانه براي تأمين انرژي چنين اقامتگاه‌هايي هستند.

در همين راستا پژوهشگران دانشگاه فناوري دلفت در هلند پيشنهاد کرده‌اند با استفاده از بادبادک‌هايي عظيم و سبک بادهاي مريخي را مهار و به انرژي مورد نياز براي فضانوردان ساکن در آنجا تبديل کرد.

بادبادک به وسيله يک کابل به دوکي متصل است. همزمان با بيشتر شدن ارتفاع بادبادک، کابل از دور قرقره باز مي‌شود، دوک را مي‌چرخاند و به اين ترتيب برق توليد مي‌شود.

بادبادک‌هاي مشابهي براي توليد برق از انرژي بادي روي زمين توسعه يافته‌اند. اما طرح پيشنهادي جديد بزرگ‌تر است به طوري که مساحت سطح آن به ۵۳۰ فوت مربع مي‌رسد.

توربين‌هاي بادي و باتري‌ها سنگين هستند و به همين دليل حمل ونقل آنها همراه موشک به مريخ کار سختي است. از سوي ديگر سرعت بادهاي مريخي بيشتر از زمين و به طور متوسط ۱۰ تا ۲۰ مايل بر ساعت است.

محققان دراين باره نوشته‌اند: بادبادک به يک کابلي که دور يک دوک پيچيده شده، متصل خواهد بود. يک سيستم رباتيک بادبادک را رها مي‌کند تا به ارتفاع بالاتري برود و در مرحله بعد چرخش دوک به توليد انرژي منجر مي‌شود.

البته بخشي از اين انرژي صرف بازگرداندن و ارسال دوباره بادبادک مي‌شود. همچنين براي برطرف کردن نوسان توليد انرژي و ايجاد توازن در تغييرات فصلي، از سلول‌هاي خورشيدي به مساحت ۷۵۰ فوت مکعب و يک باتري ليتيوم يوني استفاده مي‌شود. اين محققان ادعا مي‌کنند اين سيستم مي‌تواند سالانه ۱۲۷ مگاوات ساعت برق توليد کند که معادل ۷۵ بشکه نفت است.

اين طرح در مسابقه‌اي ارائه شده که سازمان فضايي اروپا برگزار کرده بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar