ساخت موتور الکتریکی بدون آهنربا با بازده ۹۵٪

ديجي کالا/شرکت آلماني ماهله يک موتور الکتريکي بدون آهنربا توليد کرده که داراي ۹۵ درصد بازدهي است و با مصرف اندک منابع زميني، گزينهاي مطلوب براي توليد انبوه محسوب ميشود.
حدود پنج سال پيش بود که هوندا اعلام کرد نخستين کاربرد عملي در جهان از آهنرباي «نئوديميم» (Neodymium) تغيير يافته را که حاوي فلزات کمياب موجود در زمين نيست، توسعه داده است. موضوعي که در آن زمان يک پيشرفت مهم براي صنعت به حساب ميآمد، زيرا عملا به اين معني بود که هوندا ميتواند موتورهاي الکتريکي بدون فلزات کمياب سنگين مانند ديسپروزيم (Dysprosium) يا «تربيم» (Terbium) توليد کند. اکنون شرکت «ماهله» (Mahle) اين فناوري را به سطح ديگري ارتقا داده است.
اين تأمينکنندهي قطعات خودروي آلماني بهتازگي نخستين موتور الکتريکي بدون آهنربا را معرفي کرده است. اين موتور هماکنون مراحل نهايي توسعه را ميگذراند و مهمترين ويژگي آن اين است که به عناصر کمياب زمين نياز ندارد. به گفتهي ماهله اين فناوري نه تنها با محيط زيست سازگار است، بلکه از نظر هزينهها و امنيت منابع هم مزايايي را به همراه دارد.
«مايلک فريک» (Michael Frick) رئيس ماهله گفت: «با موتور الکتريکي جديد، ما به عنوان يک شرکت با عملکرد پايدار مسئوليت خود را انجام ميدهيم. استفاده نکردن از آهنربا و بنابراين استفاده نکردن از عناصر کمياب زمين نه تنها از نگاه ژئوپليتيک بلکه در جهت استفادهي مسئولانه از طبيعت و منابع پتانسيل زيادي دارد.»
در کنار سازگار بودن با محيط زيست، موتور الکتريکي جديد ماهله بسيار کارآمد هم هست. اين شرکت ميگويد موتور بدون آهنربا (Magnet Free) تقريبا در تمام رژيمهاي عملياتي بازده تقريبي حدود ۹۵ درصد ارائه ميدهد که اين سطح از بازدهي قبلا فقط توسط خودروهاي مسابقهاي فرمول E بهدست آمده است.
ماهله به لطف انتقال بدون تماس جريان الکتريکي بين قسمتهاي چرخان و ثابت داخل موتور، نويد دوام بالايي را براي آن ميدهد. اساسا، اين يعني موتور الکتريکي بدون نياز به تعمير و نگهداري پيوسته خواهد بود و براي طيف وسيعي از کارکردها مناسب است.
«مارتين برگر» معاون اين شرکت هم خاطرنشان کرد: «موتور بدون آهنربا قطعا يک پيشرفت چشمگير است زيرا چندين مزيت دارد که هنوز در محصولي از اين نوع ترکيب نشدهاند. در نتيجه ما ميتوانيم محصولي با بازدهي بالا و با هزينهاي نسبتا کم به مشتريان خود ارائه دهيم.» محصولي که در آينده ميتوانيم شاهد عملکرد آن بر روي خودروهاي الکتريکي باشيم.
منبع: Motor1