برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

تاثیر ضدمیکروبی دهان‌شویه "بابونه" و "آویشن" برای کودکان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تاثیر ضدمیکروبی دهان‌شویه "بابونه" و "آویشن" برای کودکان

ايسنا/ بررسي‌هاي يک مطالعه نشان داد که عصاره بابونه و آويشن را مي‌توان به عنوان ترکيبات ضد ميکروبي براي کنترل پوسيدگي‌هاي دنداني کودکان معرفي کرد، اما براي دستيابي به نتايج قطعي‌تر، به مطالعات بيشتري نياز است.
 استفاده از دهان‌شويه براي پيشگيري از بيماري‌هاي دهان و دندان توصيه شده است. بسياري از مردم در سراسر جهان براي درمان و پيشگيري در برابر بسياري از بيماري‌ها، به محصولات گياهي روي آورده‌اند.

به همين دليل پژوهشگران با انجام يک مطالعه اثرات پيشگيرانه و ضد باکتريايي دو گياه آويشن و بابونه را بر تعداد باکتري «استرپتوکوکوس موتانس» در بزاق، مورد بررسي قرار دادند و تاثير آن را با دهان‌شويه «کلرهگزيدين» مقايسه کردند.

نتايج اين مطالعه نشان داد که استفاده از ترکيب ژل کلرهگزيدينِ دو درصد و عصاره متانوليکِ پنج درصد آويشن و بابونه، منجر به کاهش آماري معني‌داري در ميانگين تعداد باکتري‌هاي استرپتوکوک موتانس بزاق در مدت زمان ۳۰ دقيقه بعد از استفاده شد. اگرچه اين کاهش باکتري براي ژل کلرهگزيدين دو درصد بيشتر از بقيه ي مواد بود ولي با درجه کمتر ولي بسيار قابل قبولي در آويشن و سپس در بابونه نيز مشاهده شد.

همچنين نتايج نشان داد که در مدت زمان يک هفته بعد از استفاده از سه ترکيب مورد مطالعه، ميزان باکتري‌هاي استرپتوکوک موتانس بزاق نسبت به زمان قبل از کاربرد، همچنان کاهش را نشان مي‌دهد ولي اين کاهش اختلاف آماري معني داري نداشت.

نتايج اين مطالعه نشان داد که ميزان افزايش استرپتوکوک موتانس بزاق در انتهاي يک هفته، در کلرهگزيدين بسيار بيشتر از دو ترکيب ديگر بوده و بابونه کمترين ميزان افزايش را داشته است که مي‌تواند به دليل پايداري و يا تاثيرگذاري طولاني مدت اين ماده باشد.

در مقايسه تاثير سه ترکيب مختلف بر ميزان باکتري استرپتوکوک موتانس بزاق نتايج نشان داد که تنها بين ميانگين باکتري استرپتوکوک موتانس بزاق بعد از کاربرد کلرهگزيدين و بابونه و در زمان نيم ساعت بعد از کاربرد اختلاف معني داري وجود داشت و در بقيه موارد اختلاف معني داري بين کلرهگزيدين و بابونه و آويشن در کاهش ميزان استرپتوکوک موتانس بزاق وجود نداشت که بيانگر اين است که دو ترکيب گياهي آويشن و بابونه تاثير مشابه کلرهگزيدين در کاهش باکتري‌ها دارند.

با توجه به تاثير قابل قبول عصاره بابونه و آويشن در کاهش ميزان استرپتوکوک موتانس بزاق و عوارض کمتر اين مواد نسبت به مصرف طولاني مدت کلرهگزيدين و همچنين در دسترس بودن و ارزان بودن اين مواد، مي‌توان اين دو ترکيب را به عنوان ترکيبات ضد ميکروبي براي کنترل پوسيدگي‌هاي دنداني کودکان معرفي کرد، اما براي دستيابي به نتايج قطعي‌تر، انجام مطالعات بيشتر با حجم نمونه بيشتر و پيگيري‌هاي طولاني‌تر، پيشنهاد مي‌شود.

اين پروژه تحقيقاتي با عنوان «مقايسه تاثير آنتي باکتريال عصاره ي دو ترکيب گياهي آويشن و بابونه و کلرهگزيدين بر ميزان استرپتوکوکوس موتانس بزاق کودکان پيش دبستاني مبتلا به پوسيدگي هاي زودرس دوران کودکي به روش quantitative Real Time PCR» در پايگاه نتايج پژوهش‌هاي سلامت کشور منتشر شده و فاطمه السادات سجادي، غلامرضا سپهري، فرشته صفاري، حبيبه احمدي پور و سوگند فرخي، از دانشگاه علوم پزشکي کرمان در انجام آن مشارکت داشتند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره