نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

کرونا/ با رعایت بهداشت دهان، کرونا را دور نگه دارید

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
کرونا/ با رعایت بهداشت دهان، کرونا را دور نگه دارید

سيناپرس/ پژوهش هاي جديد حوزه دهان و دندان به ويژه لثه نشان مي دهد که بهداشت دهان و دندان و پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي لثه مي تواند شدت کوويد ۱۹را کاهش داده و از افزايش خطر عوارض آن جلوگيري کند.
نتايج يک مطالعه جديد نشان داده است که بيماري هاي لثه مي تواند منجر به شدت بيماري کوويد ۱۹ و عوارض ناشي از آن شود. تاکنون نتايج چندين مطالعه نشان داده است که ارتباطي بين سلامت دهان و دندان و شدت بيماري کوويد ۱۹ وجود دارد. با افزودن شواهد، گزارش جديدي که در آکادمي پريودنتولوژي آمريکا (AAP) منتشر شد، نشان مي دهد که حفظ بهداشت دهان و دندان مي تواند به کاهش خطر کوويد ۱۹ کمک کند. التهاب سيستماتيک از جمله بيماري پريودنتال به انواع اختلالات تنفسي، نسبت داده شده است.

دکتر جيمز جي ويلسون (James G Wilson) در اين رابطه اعلام کرد که حفظ دندان ها و داشتن لثه هاي سالم براي جلوگيري از انقباض يا وخيم شدن بيماري پريودنتال يا بيماري لثه کاملاً مهم است. بيماري هاي لثه مي تواند منجر به شدت بيماري کوويد ۱۹ شود. 

علاوه بر اين، مطالعه اي از دانشگاه مک گيل مونترال کانادا، ارتباط واضحي را بين التهاب لثه و عفونت و همچنين اينکه چگونه بيماري دهان و دندان مي تواند عوارض کوويد ۱۹ را تشديد کرده و حتي منجر به مرگ شود، کشف کرد. بر اساس اين گزارش، افراد مبتلا به پريودنتال يا بيماري لثه ۸/۸ برابر بيشتر احتمال دارد که در اثر کوويد ۱۹ بميرند. همچنين گزارش شد که افراد مبتلا به کوويد ۱۹ تقريبا ۳/۵ برابر بيشتر نياز به بستري شدن در بيمارستان و ۴/۵ برابر بيشتر نياز به دستگاه تنفس دارند.


چندين گزارش حاکي از آن است که سلامت دهان و دندان پس از بهبودي بيمار از کوويد ۱۹ نقش مهمي دارد. کارشناسان بر اين باورند که مراقبت از لثه ها و بهداشت دهان و دندان، به ويژه در هنگام شيوع بيماري از اهميت بالايي برخوردار است. در ضمن گزارش شده است که علائم بيماري هاي دهان و دندان در طي موج هاي اخير همه گيري در حال افزايش است.

مشکلات لثه ها در اثر بيماري قارچي موکورميکوز در موج هاي جديد کرونا در کشورهاي مختلف افزايش داشته است و تحقيقات پيشين نشان داده که وجود بيماري قارچي موکورميکوز مشهور به قارچ سياه که در بيماران مبتلا به کوويد ۱۹، عوارض سنگيني روي لثه ها، دندان ها و ناحيه اطراف دهان مي گذارد. به گفته دکتر مهندرا نارولا (Mohendar Narula) حفظ بهداشت دهان و دندان به افراد کمک مي کند تا خود را از عوارض پس از بهبود کوويد ۱۹ محافظت کنند. 

علاوه بر اين، تحقيقات منتشر شده در مجله پزشکي دهان و دندان و تحقيقات دندانپزشکي نشان مي دهد که مداخلات ساده بهداشت دهان و دندان مي تواند خطر انتشار ويروس کرونا را از دهان به ريه ها کاهش دهد و از ايجاد نوع شديد کوويد ۱۹ جلوگيري کند. طبق نتايج اين مطالعه، ويروس کرونا مي تواند با بزاق وارد ريه هاي افراد شده و يا مستقيماً از دهان به جريان خون منتقل شود.

شواهد نشان مي دهد که در بيماران کوويد ۱۹، ابتدا رگهاي خوني در ريه ها به جاي مجاري هوايي به خطر مي افتند، با افزايش سطح ويروس در بزاق و لثه، با خطر بالاتر مرگ و مير مرتبط است. محققان دريافتند که تجمع پلاک هاي دنداني و التهاب پريودنتال يا لثه خطر ابتلا به ويروس کروناي سارس ۲ در ريه ها و ايجاد عفونت هاي جدي را افزايش مي دهد. بنابراين حفظ بهداشت دهان و دندان و به ويژه لثه ها مي تواند در خطر کاهش شدت بيماري کوويد ۱۹ و عوارض آن موثر باشد. 

مسواک زدن حداقل دو بار در روز، تميز کردن زبان، کشيدن نخ دندان و غرغره دهان شويه از راه هايي است که مي توان سلامت مطلوب لثه را حفظ کرد. متخصصان براي جلوگيري از بيماري لثه، معاينات منظم دندانپزشکي را نيز توصيه مي کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره