نماد آخرین خبر

امکان اهدای نمونه های سلولی توسط محققان به بانک سلولی

منبع
مهر
بروزرسانی
امکان اهدای نمونه های سلولی توسط محققان به بانک سلولی

مهر/مرکز ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران اعلام کرد محققان مي توانند رده‌هاي سلولي با کاربرد تحقيقاتي را به بانک سلول‌هاي انساني و جانوري اهدا کنند.
 

به نقل از مرکز ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران، بانک سلول‌هاي انساني و جانوري مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران، وظيفه تهيه، توليد، کنترل کيفي، تکثير و توزيع انواع رده‌ها و نمونه‌هاي سلولي استاندارد را برعهده دارد.

هر يک از اين نوع سلول‌ها، شناسنامه مشخص و منحصر به فردي دارند که منجر به اعتبار آنها در زمينه تحقيقات مختلف مي‌شود. مجموعه‌هاي سلولي متنوع با کاربردهاي گوناگون در بانک سلولي نگهداري مي‌شوند و برحسب تقاضاي محققان، دانشجويان و اساتيد حوزه زيست پزشکي و همچنين، شرکت هاي داروسازي و توليد کننده فراورده هاي بيولوژيک، در اختيار آنها قرار مي‌گيرند.

دکتر عبدالرضا دانشور آملي، مدير بانک سلولهاي انساني و جانوري مرکز ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران گفت: بانک سلول‌هاي انساني و جانوري اين مرکز در راستاي تامين رده‌هاي سلولي معتبر مورد نياز محققان کشور، طرح اهداي رده‌هاي سلولي با کاربرد تحقيقاتي را ارائه مي کند. اين بانک، آمادگي دريافت انواع نمونه هاي سلولي از محققان کشور را دارد؛ لذا محققان، اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها و ساير مراکز علمي و تحقيقاتي که مالکيت رده سلولي خاصي را برعهده دارند، رده‌هاي سلولي خود را به منظور استفاده عموم پژوهشگران به اشتراک مي‌گذارند و از مزاياي اهداي نمونه سلولي بهره‌مند مي‌شوند.

مدير بانک سلولهاي انساني و جانوري مرکزذخاير ژنتيکي و زيستي ايران افزود: اين فرصت براي کليه شرکت هاي فعال در حوزه زيست فناوري و توليد فراورده هاي بيولوژيک، اساتيد، دانشجويان و محققان کشور فراهم است تا رده هاي سلولي و نمونه هاي بيولوژيکي را که در اختيار دارند به مرکز ملي ذخاير ژنتيکي و زيستي ايران اهدا کنند.

دانشور آملي تاکيد کرد: به اشتراک گذاشتن نمونه هاي بيولوژيک ارزشمند، موجب توسعه و پيشرفت صنعت زيست فناوري و زيست پزشکي و حفاظت از ذخاير ژنتيکي موجود در کشور، خواهد شد. با ترويج فرهنگ اهدا و اشتراک گذاري دستاوردهاي علمي، زکات علم را به جا آورده و گامي در نهادينه کردن اين اقدام پسنديده برداشته شود.

وي با اشاره به شرايط حفظ و نگهداري سلولها گفت: نمونه سلولي اهدا شده در شرايط امن و مطمئن در تانک نيتروژن فاز بخار نگهداري خواهند شد و کليه تست‌هاي کنترل کيفي براي بررسي کيفيت سلول، عدم آلودگي قارچي، باکتريايي و مايکوپلاسما و تعيين هويت نمونه سلولي اهدا شده (براي اعتبار بخشي به آن) به صورت رايگان انجام شده و شناسنامه سلولي معتبر به اهدا کننده ارائه خواهد شد.

به گفته دانشور آملي، اهداکنندگان مي‌توانند علاوه بر رده سلول اهدايي خود، ساير رده‌هاي سلولي موجود در کلکسيون‌هاي سلولي بانک سلول‌هاي انساني و جانوري را تا سه بار و بدون پرداخت هزينه به صورت کرايوويال فريز شده و يا کشت يافته در فلاسک دريافت کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar