برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تشخیص زودهنگام آلزایمر با کمک یک روش جدید تصویربرداری

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تشخیص زودهنگام آلزایمر با کمک یک روش جدید تصویربرداری

ايسنا/پژوهشگران آمريکايي در بررسي جديد خود، روشي را به کار گرفته‌اند که مي‌تواند وضوح تصويربرداري را افزايش دهد و به تشخيص زودهنگام آلزايمر کمک کند.

 به نقل از ساينس‌ديلي، يک روش جديد تصويربرداري، اين قابليت را دارد که اختلالات عصبي مانند آلزايمر را در مراحل ابتدايي تشخيص دهد و امکان شناسايي و درمان سريع‌تر بيماران را براي پزشکان فراهم کند. اين روش تصويربرداري که وضوح فوق‌العاده‌اي دارد، ترکيبي از روش "برش‌نگاري با گسيل پوزيترون" يا "پت اسکن"(PET scan) با يک ابزار خارجي رديابي حرکت است که تصاوير بسيار دقيقي را از مغز ارائه مي‌دهد.

در پت اسکن مغز، کيفيت تصاوير معمولا به خاطر حرکات ناخواسته بيمار هنگام اسکن، محدود مي‌شود. پژوهشگران در اين پروژه سعي کردند تا حرکات ناخواسته سر افراد را مهار کنند و وضوح پت اسکن را افزايش دهند.

پژوهشگران، آزمايش‌هايي را روي يک اسکنر PET همراه با يک دستگاه رديابي خارجي حرکت انجام دادند که حرکات سر را با دقت بسيار بالايي مورد بررسي قرار مي‌دهد. آنها با ترکيب کردن داده‌هاي به دست آمده توانستند تصاويري را به دست بياورند که وضوح آنها به صورت قابل توجهي بالا بود.

"يانيس چملي"(Yanis Chemli)، از پژوهشگران "مرکز تصويربرداري پزشکي گوردون"(Gordon Center for Medical Imaging) در "بيمارستان عمومي ماساچوست"(MGH) گفت: اين پژوهش نشان مي‌دهد که مي‌توان تصاوير پت اسکن را با وضوحي بهتر از وضوح اسکنر به دست آورد. روش ما نه تنها تاثيرات منفي حرکت سر بر کيفيت تصوير پت اسکن را جبران مي‌کند، بلکه اطلاعات مرتبط با تصويربرداري از اهداف متحرک را به کار مي‌برد تا وضوح تصاوير پت اسکن را به صورت موثر افزايش دهد.

اگرچه اين روش که وضوح فوق‌العاده‌اي دارد، تنها در پژوهش‌هاي باليني آزمايش شده است اما پژوهشگران سعي دارند آن را گسترش دهند و روي بيماران انسان آزمايش کنند.

چملي ادامه داد: بيماري آلزايمر، با وجود در هم پيچيدگي‌هاي "پروتئين تاو"(Tau protein) مشخص مي‌شود. تجمع اين در هم پيچيدگي‌ها، بسيار زود و پيش از بروز نشانه‌هاي آلزايمر در نواحي بسيار کوچکي از مغز آغاز مي‌شود. هرچه بهتر از اين ساختارهاي کوچک تصويربرداري کنيم، ممکن است زودتر بتوانيم آلزايمر را تشخيص دهيم و شايد آن را در آينده درمان کنيم.

اين پژوهش، در "The Journal of Nuclear Medicine" به چاپ رسيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar