برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین هابرگزیده
علم و تکنولوژی

نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران روی شبکه همراه اول انجام شد

منبع
ديجياتو
بروزرسانی
نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران روی شبکه همراه اول انجام شد

ديجياتو/نخستين جراحي رباتيک از راه دور در ايران با سامانه «جراحي از راه دور» بومي، صبح امروز چهارشنبه دوم تير ماه از فاصله ۷ کيلومتري بين بيمارستان‌هاي امام‌خميني (ره) و سينا بر روي يک حيوان انجام شد.

«سورنا ستاري» معاون علمي و فناوري رئيس جمهور، «سعيد سرکار» رييس پژوهشکده فناوري و تجهيزات پيشرفته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران، «عليرضا ميرباقري» عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و «مرتضي طاهري‌بخش» معاون فني و توسعه شبکه همراه اول در محل اين جراحي حاضر بوده و از نزديک شاهد عمليات موفقيت‌آميز آن بودند.



ربات اين جراحي از راه دور که براي نخستين بار در کشور بر بستر شبکه همراه اول، و توسط دکتر طالب‌پور مستقر در بيمارستان سينا بر روي يک سگ در بيمارستان امام خميني(ره) انجام شد، توسط بخش دانش‌بنيان با عنوان «ربات جراح سينا» توسعه يافته است.

سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور ضمن بازديد از فرآيند اجرايي اين جراحي در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: «اين ربات در دنيا با عنوان داوينچي شناخته مي‌شود که اکنون در کشور ما نيز توليد شده و به دنبال تأييديه‌هاي حيواني آن هستيم تا بتوانيم در آينده از آنها براي جراحي روي انسان استفاده کنيم.»

  او اين اقدام ملي را شروع حرکتي بزرگ و نوآورانه در جراحي برشمرد و تصريح کرد: «به اين ترتيب مي‌توان محدوديت فاصله را بين جراح و بيمار از بين برد و مانع  بسياري از خطاهاي پزشکي شد که اميدواريم تا يک سال آينده تأييديه‌هاي فني تست حيواني را دريافت کند و بتوانيم در مراکز جراحي از ظرفيت‌هاي آن استفاده کنيم.»

توسعه اين ربات جراح از سال ۱۳۹۲ در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون نمونه‌اي از اين ربات در بيمارستان‌هاي امام خميني (ره)، شريعتي و سينا وجود دارد.

گفتني است همراه اول براي نخستين بار از يوزکيس ۵G جراحي از راه دور در نمايشگاه تلکام ۱۳۹۷ رونمايي کرد که امروز شاهد استفاده از آن به صورت واقعي بر روي حيوانات هستيم و در آينده نزديک نيز توسط پزشکان بر روي انسان و بر بستر همراه اول به‌کار گرفته خواهد شد.

معاون فني و توسعه شبکه همراه اول در اين باره گفت: «براي انجام جراحي مهم امروز، پهناي باند ۵ گيگابيت در ثانيه را آماده کرده بوديم که عملا حدود ۲۰ درصد آن مصرف شد و پيام خوبي را به ما داد که مي‌توانيم اقداماتي از اين دست و با همين کيفيت بسيار بالا را حداقل با ظرفيت پهناي‌باندي يک گيگابيت بر ثانيه نيز داشته باشيم.»

ربات جراح سينا به نام «ابوعلي سينا» دانشمند ايراني نامگذاري شده و در طراحي آن از ربات داوينچي آمريکايي الگوبرداري شده است. اين ربات داراي يک کنسول جراحي است که جراح در پشت آن قرار مي‌گيرد و با استفاده از دو بازوي رباتيک قادر به کنترل و هدايت جراحي خواهد بود. در کنار کنسول هم يک مانيتور قرار دارد که جراح مي‌تواند تأثير عمل جراحي را در آن مشاهده کند.

در اين مراسم گفته شد که آمريکا تنها کشوري است که اين سيستم را به مرحله تجاري رسانده و در صورتي که اين شيوه به مرحله تجاري برسد،‌ ايران دومين کشور در زمينه ربات جراح خواهد بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره