برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

نقش مهم یک زن هندی در ساخت موشک فضایی "جف بزوس"

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نقش مهم یک زن هندی در ساخت موشک فضایی "جف بزوس"

ايسنا/ در تاريخ ۲۰ ژوئيه سال جاري ميلادي "جف بزوس" بنيانگذار آمازون به همراه سه مسافر ديگر با موشک "نيوشپرد" شرکت "بلواوريجين" به فضا رفتند و پس از دقايقي ماندن در گرانش صفر به زمين بازگشتند. در اين خبر قصد داريم زني که در ساخت اين موشک نقش به سزايي داشته را به شما معرفي کنيم.
 به نقل از اکانميک تايمز، " سانجال گاوانده"(Sanjal Gavande) زن هندي الاصلي است که در ساخت موشک فضايي جف بزوس نقش مهمي داشته است.

گاوانده ۳۰ ساله در شهر کاليان در غرب ايالت مهاراشترا کشور هندوستان متولد شده است. وي يکي از اعضاي شرکت بلو اوريجين است که سيستم موشکي نيوشپرد را ساخته و از آن براي پرتاب جف بزوس و تيمش به فضا در ۲۰ ژوئيه استفاده شد.

گاونده قبل از پيوستن به شرکت اکتشافات فضايي بزوس و رسيدن به آرزوي خود يعني ساخت يک فضاپيما، در شرکت‌هاي ساخت اتومبيل‌هاي مسابقه و شرکت‌هاي دريايي کار کرده است.

سانجال گاونده در سال ۲۰۱۱ تحصيل خود در دانشگاه بمبئي را آغاز کرد و سپس به دانشگاه فني ميشيگان براي اخذ مدرک کارشناسي ارشد خود رفت. او که مجوز خلباني نيز دارد پيش از آنکه به عنوان مهندس سيستم در شرکت بلواوريجين استخدام شود به ناسا رفته بود که توسط ناسا رد شد.

"جف بزوس" به همراه سه مسافر ديگر با موشک "نيوشپرد" شرکت "بلواوريجين" به فضا رفتند و پس از دقايقي ماندن در گرانش صفر به زمين بازگشتند. در اين سفر والي فانک(Wally Funk) ۸۲ ساله به عنوان مسن‌ترين فضانورد، اوليور ديمن(Oliver Daemen) ۱۸ ساله به عنوان جوان‌ترين مسافر فضا و مارک بزوس برادر جف بزوس، او را در اين سفر همراهي مي‌کردند. جف بزوس و همراهانش پس از حدود ۱۰ دقيقه به زمين بازگشتند. چتر نجات کپسول آن‌ها باز شد و اين کپسول با سرعت ۱۶ متر بر ساعت کاهش ارتفاع داده و در صحراي تگزاس فرود آمد.

موشک نيوشپرد با استفاده از موتوري که تنها محصول جانبي آن بخار بود با سرعت بيش از ۲ هزار و۳۰۰ مايل در ساعت به فضا راه يافت اما شايد جف بزوس به لبه‌ي فضا رفته باشد اما با توجه به معيارهاي جديد اداره هوانوردي فدرال او تنها مي‌تواند يک فضانورد "افتخاري" باشد. همزمان با سفر جف بزوس به فضا در روز ۲۰ ژوئيه (۲۹ تير)، اداره هوانوردي فدرال دستورالعمل‌هاي خود براي فضانورد ناميدن افرادي که در آينده به فضا خواهند رفت را تغيير داد. از سال ۲۰۰۴ تاکنون اين اولين تغيير قابل توجه در اين دستورالعمل‌ها بود. بر طبق اين دستورالعمل‌ها، فضانوردان بايد تحت يک پرواز داراي مجوز از اداره هوانوردي فدرال تا ارتفاع حداقل ۵۰ مايل اوج بگيرند. بزوس و همراهانش اين شرايط را داشتند اما طبق دستورالعمل جديد، فضانوردان در طي سفر خود به فضا بايد فعاليت‌هايي ضروري براي حفظ ايمني پرواز فضايي انجام دهند. بزوس، برادرش مارک، خانم والي فانک ۸۲ ساله و اوليور ديمن ۱۸ ساله نقشي در ايمني اين سفر فضايي نداشتند زيرا موشک نيوشپرد کاملا خودکار بود و پيش از اين نيز بدون حضور خدمه ۱۵ بار پرواز کرده بود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره