برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

دنباله‌دارها، عنصر کربن را به سیارات سنگی آورده‌اند

منبع
فراديد
بروزرسانی
دنباله‌دارها، عنصر کربن را به سیارات سنگی آورده‌اند

فراديد/ بررسي دنباله دار کاتالينا نشان مي دهد که دنباله دارها کربن را به سيارات سنگي آورده اند. در اوايل سال 2016 ، جرمي يخي که از مرزهاي منظومه شمسي آمده بود، از کنار زمين عبور کرد. پيش از اينکه دور خورشيد بچرخد و براي هميشه به خارج از منظومه شمسي پرتاب شود، رصدگران براي مدتي کوتاه موفق به رصد آن شدند و نامش را دنباله دار کاتالينا گذاشتند. 
يکي از رصدخانه هايي که تصوير اين دنباله دار را ثبت کرد، رصدخانه SOFIA بود که در واقع يک تلسکوپ فروسرخ سوار بر يک هواپيما است. SOFIA (پروژه مشترک ناسا و مرکز هوافضاي آلمان) با استفاده از يکي از ابزارهاي ويژه اش توانست ردپاي کربن را در درخشش غبارآلود دم دنباله دار پيدا کند. اين جرم يخي به توضيح دقيق تر منشأ ما موجودات زنده کمک مي کند؛ چرا که نشان ميدهد دنباله دارهايي مانند کاتالينا ميتوانند منبع اساسي کربن در سياراتي مانند زمين و مريخ در اوايل تشکيل منظومه شمسي باشند.

چارلز وودوارد، نويسنده اصلي مقاله، اخترفيزيکدان و استاد دانشگاه مينه سوتا (Minnesota) ميگويد: کربن، کليدي براي شناخت ريشه هاي حيات است. ما هنوز مطمئن نيستيم که زمين کربن کافي را در زمان شکل گيري درون خود نگه داشته باشد. بنابراين دنباله دارهاي کربن دار احتمالا منبع مهمي براي انتقال اين عنصر بنيادين حيات بوده اند که به حيات امروزي منجر شده است. دنباله دار کاتالينا و اجرام مشابه ديگر که از ابر آرت در دورترين نقاط منظومه شمسي منشأ گرفته اند، چنان مدار کشيده اي دارند که تقريبا دست نخورده به ما مي رسند. اين مسأله که باعث يخ زدن آنها هم مي شود، فرصت هاي کميابي را در اختيار پژوهشگران قرار مي دهد تا بتوانند درباره آغاز منظومه شمسي مطالعه کنند.

زمين و ساير سيارات سنگي در زمان تشکيل چنان داغ بودند که عناصري مانند کربن در آنها از بين رفته يا تخليه شده است. هرچند غول هاي گازي خنکتر مانند مشتري و نپتون مي توانند.کربن را در بخش هاي بيروني منظومه شمسي نگه دارند، اما اندازه بسيار بزرگ و گرانش قوي مشتري، احتمالا مانع نفوذ کربن به بخش هاي دروني منظومه شمسي شده است. پس سيارات خاکي دروني چگونه به دنياهاي غني از کربني که امروز هستند، تبديل شده اند؟

محققان تصور مي کنند که تغييرات جزيي در مدار مشتري، به دنباله دارهاي کوچک نخستين اجازه داده که کربن را از مناطق بيروني به بخش هاي دروني منتقل کنند. ترکيب کربن دار دنباله دار کاتالينا، به توضيح فرايند تبديل سياره هايي داغ و بدون کربن به سياره هاي ميزبان حيات، کمک شاياني مي کند.

کربن، اين عنصر حيات بخش

از لحاظ فراواني، کربن پانزدهمين عنصر در پوسته زمين و پس از هيدروژن، هليوم و اکسيژن، چهارمين عنصر در کيهان است. فراواني کربن، گوناگوني منحصر به فرد ترکيبات آلي ساخته شده از آن و توانايي تشکيل بسپار در دماهاي متداول قابل دسترسي بر روي زمين، موجب مي‌شود که اين عنصر به‌عنوان عنصر مشترک در تمامي انواع شکل‌هاي شناخته شده از زندگي وجود داشته باشد. اين عنصر به لحاظ جرم، پس از اکسيژن، دومين عنصر موجود در بدن انسان است و حدود ۱۸٫۵ درصد از جرم بدن را تشکيل مي‌دهد.
اهميت کربن در موجودات زنده در اين واقعيت ساکن است که اين عنصر شيميايي است که وجود حيات بر اساس آن بنا شده است. توانايي آن در تشکيل پليمرها ، آن را به عنصري ايده آل براي پيوستن به مولکول هاي توليد کننده زندگي تبديل مي کند.

کربن يک عنصر اصلي شيميايي براي زندگي و فرآيندهاي طبيعي است که روي زمين اتفاق مي افتد. اين ششمين عنصر فراوان جهان است که در شکل گيري ها و واکنش هاي نجومي شرکت مي کند.
کربن در زمين به وفور يافت مي شود و خواص آن باعث مي شود تا با عناصر ديگري مانند اکسيژن و هيدروژن پيوند يابد و ترکيبات مولکولي بسيار مهمي ايجاد کند.
کربن يک عنصر سبک است و وجود آن در موجودات زنده ضروري است ، زيرا توسط آنزيم ها در سيستم هاي آلي مورد استفاده و دستکاري قرار مي گيرد.

بدن انسان از 18٪ کربن تشکيل شده است و تخمين زده شده است که تمام حيات آلي روي زمين بر اساس وجود کربن است. بعضي از نظريه ها حدس مي زنند که اگر زندگي در قسمت ديگري از جهان وجود داشته باشد ، در ترکيب آن نيز حضور زيادي کربن وجود دارد.


کربن عنصر اساسي براي تشکيل اجزايي مانند پروتئين ها و کربوهيدرات ها و همچنين عملکرد فيزيولوژيکي بدن بدن است.
کربن علي رغم اينکه يک عنصر طبيعي است ، در واکنش ها و مداخلات شيميايي که انسان انجام داده است نيز وجود دارد و مزاياي جديدي را فراهم مي کند.

چرا کربن در موجودات زنده مهم است؟
از آنجا که موجودات زنده حاصل مجموعه اي از واکنشهاي شيميايي در يک زمان خاص هستند و همانطور که گفته شد ، کربن در اين واکنشها نقش اساسي دارد ، تصور زندگي بدون وجود اين عنصر غيرممکن است.
تطبيق پذيري کربن اين امکان را براي آن فراهم کرده است که در فرآيندهاي سلولي و ريز آلي موجود در بدن باعث تشکيل اجزاي اساسي بدن شود: چربي ها ، پروتئين ها ، ليپيدها که به تشکيل سيستم هاي عصبي و اسيدهاي نوکلئيک کمک مي کنند تا DNA را از طريق DNA ذخيره کنند. کد ژنتيکي هر فرد به همين ترتيب ، در تمام آن عناصري که موجودات زنده براي به دست آوردن انرژي و تضمين زندگي خود مصرف مي کنند ، وجود دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره