برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

نخستین چاپ ۳ بعدی تومور مرگبار مغزی

منبع
ايسنا
بروزرسانی
نخستین چاپ ۳ بعدی تومور مرگبار مغزی

ايسنا/ دانشمندان براي اولين بار يک تومور مرگبار مغزي را چاپ سه بعدي کردند که کامل‌ترين مدل توليد شده در آزمايشگاه تاکنون است.

 به نقل از آي‌اي، محققان با استفاده از فناوري چاپ سه بعدي اولين تومور گليوبلاستوماي فعال در نوع خود را در محيطي شبيه به مغز چاپ کرده‌اند که از رگ‌هاي خوني نيز ميزباني مي‌کند.

اين کار مي‌تواند راه را براي توسعه روش‌هاي جديد براي بهبود درمان و تسريع در کشف داروهاي جديد با استفاده از اين امکان براي محققان در درمان در يک محيط شبيه سازي شده هموار کند.

به گفته محققان دانشگاه تل آويو(TAU)، اين گسترده‌ترين شبيه‌سازي تومور و بافت اطراف آن است. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Science Advances، مدل سه بعدي اين تومور شامل يک سيستم پيچيده از لوله‌هاي شبيه عروق خوني است که از طريق آنها سلول‌هاي خوني و داروها جريان مي‌يابند و تومور واقعي را شبيه‌سازي مي‌کنند.

گليوبلاستوما يک نوع سرطان تهاجمي و شايع‌ترين تومور بدخيم اوليه سيستم عصبي مرکزي است که در نخاع يا مغز بروز مي‌کند و اگرچه ممکن است نادر باشد، اما بسيار ترسناک است، زيرا به سرعت توسعه مي‌يابد و تقريباً هميشه کشنده است. همه اين ويژگي‌ها درمان آن را بسيار دشوار مي‌کند، به همين دليل است که درمان آن بايد دقيق باشد و معمولاً به دوره‌هاي شيمي درماني و پرتودرماني نياز دارد که اغلب بيماران طي تکميل آن بسيار بيمار مي‌شوند.

داروهاي جديد هميشه مي‌توانند کمک کننده باشند. با اين حال، فرآيندهاي فعلي توسعه دارو زمان‌بر است و نحوه عملکرد يک دارو در بدن بيمار به درستي مشخص نمي‌شود.

پروفسور "رونيت ساچي فاينارو" محقق ارشد اين مطالعه توضيح داد: سرطان مانند همه بافت‌ها در يک ظرف يا لوله آزمايشگاهي بسيار متفاوت از بدن انسان رفتار مي‌کند. تقريباً ۹۰ درصد از تمام داروهاي تجربي در آزمايشات باليني شکست مي‌خورند، زيرا موفقيتي که در آزمايشگاه به دست مي‌آيد، در بيماران ايجاد نمي‌شود.

به همين دليل دانشمندان TAU به چاپ سه بعدي روي آوردند. آنها با انجام تحقيقات دقيق توانستند اولين مدل سه بعدي از تومور گليوبلاستوما را در جهان ايجاد کنند که داراي بافت سرطاني چاپ سه بعدي و محيط تومور اطراف آن است که بر رشد تومور تأثير مي‌گذارد.

اين تومور از ترکيب ژل شبيه به مغز ساخته شده است و داراي سيستم پيچيده‌اي از لوله‌هاي شبيه عروق خوني است که سلول‌هاي خوني و داروها از طريق آنها جريان مي‌يابد. اين به آنها اجازه داد تا ببينند که چگونه يک تومور واقعي شکل مي‌گيرد و چگونه به درمان‌ها پاسخ مي‌دهد.

"فاينارو" توضيح داد: فرآيندي که در آن ما يک تومور را چاپ مي‌کنيم اين است که به اتاق عمل مي‌رويم، بافت را از تومور بيمار خارج مي‌کنيم و مطابق با تصاوير MRI آن بيمار، تومور را چاپ مي‌کنيم. ما حدود دو هفته فرصت داريم که مي‌توانيم تمام روش‌هاي درماني مختلف را براي ارزيابي اثربخشي آنها بر روي آن تومور خاص مورد آزمايش قرار دهيم و با پاسخ به اين که بهترين درمان کدام است، به سراغ درمان آن روي بيمار برويم.

يکي از جنبه‌هاي هيجان انگيز اين پيشرفت اين است که شناسايي پروتئين‌ها و ژن‌ها در سلول‌هاي سرطاني که مي‌توانند به عنوان اهداف جديدي براي داروها عمل کنند، مي‌تواند در مبارزه ما با سرطان انقلابي باشد.

وي افزود: اگر از تومور يک بيمار همراه با بافت‌هاي اطراف آن نمونه برداري کنيم، مي‌توانيم ۱۰۰ تومور کوچک را از اين نمونه چاپ سه بعدي کنيم و بسياري از داروهاي مختلف را با ترکيب‌هاي مختلف روي آنها آزمايش کنيم تا درمان بهينه براي اين تومور خاص کشف شود. ضمن اينکه ما مي‌توانيم ترکيبات متعددي را بر روي يک تومور چاپ سه بعدي شده آزمايش کرده و تصميم بگيريم که کدام يک بيشترين اميد را براي توسعه و سرمايه گذاري بيشتر به عنوان يک داروي بالقوه دارد.

محققان توانستند با استفاده از تکنيک جديد خود يک مسير خاص پروتئيني را هدف قرار دهند که سيستم ايمني را قادر مي‌سازد به جاي کشتن سلول‌هاي سرطاني کشنده، به گسترش گليوبلاستوما کمک کند. در نتيجه رشد گليوبلاستوما کند شده و تهاجم آن متوقف شد.

"فاينارو" مي‌گويد: ما ثابت کرديم که مدل چاپ سه بعدي ما براي پيش بيني اثربخشي درمان، کشف داروي هدف و توسعه داروهاي جديد مناسب است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar