برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تولید برق و کمپوست از زباله/تبدیل ضایعات MDF به محصولات با ارزش افزوده بالا

منبع
ايسنا
بروزرسانی
تولید برق و کمپوست از زباله/تبدیل ضایعات MDF به محصولات با ارزش افزوده بالا

ايسنا/ در حاشيه رويداد دوشنبه‌هاي استارتاپي صندوق نوآوري و شکوفايي ۱۴ طرح و ايده در زمينه محيط زيست معرفي شد.

 بيست و نهمين دوره از رويداد دوشنبه‌هاي استارتاپي با موضوع پسماند و محيط زيست امروز به صورت آنلاين در محل صندوق نوآوري و شکوفايي برگزار شد. برگزاري نمايشگاهي از توانمندي‌هاي فناورانه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها از برنامه‌هاي جنبي اين رويداد است.

در اين رويداد اقدام به معرفي ۱۴ محصول در حوزه پسماند و محيط زيست شد که در  بخش اول آن ۷ طرح معرفي شد و ادامه معرفي طرح‌هاي فناورانه مديريت پسماند در بعد از ظهر امروز خواهد بود.

طرح‌هاي معرفي شده در اين برنامه به اين شرح است:

ايجاد کنسرسيومي از دانش بنيان‌ها براي تبديل پسماند به برق و کود

سيد محمد حسيني، مدير عامليکي از شرکتهاي مستقر در پارک علم و فناوري مازندران، با بيان اينکه در کشور سالانه ۵۸ هزار تن پسماند مي‌شود، گفت: از اين ميزان تنها ۱۴ درصد آن پردازش مي‌شود و مابقي آن به صورت غير بهداشتي دفع مي‌شود که دليل آن کمبود اعتبارات بخش دولتي، وابستگي فني به خارج و عدم توجيه اقتصادي است.

وي پروژه‌هاي بازيافت پسماند آمل، نور و اصفهان و پروژه ۴۰۰ تني زباله سوز ساري را از پروژه‌هايي در اين زمينه دانست که يا متوقف شدند و يا به کندي به پيش مي‌روند، خاطر نشان کرد: استراتژي ما براي امحا و بازيافت پسماند طراحي و ساخت راکتورهاي هيبريدي و توليد برق و کود از آن است.

حسيني با بيان اينکه اين طرح به صورت کنسرسيومي با همکاري دو شرکت‌ دانش بنيان و پژوهشگاه نيرو اجرايي خواهد شد، گفت: براي تکميل آن نياز به ۵۴۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز داريم.

راهکاري براي جذب فلز روي

محمد زالي از محققان شرکت ارائه دهنده راهکاري براي جذب فلز روي با بيان اينکه به صورت طبيعي همراه کاني روي ناخالصي‌هاي فلزي چون کادميوم، کبالت، سرب و ارسنيک همراه است، گفت: در شهرستان زنجان انباشت روي به دليل فعاليت صنايع روي، مشکلات عديده‌اي ايجاد کرده است؛ چرا که در گذشته امکان صادرات اين پسماند وجود داشت، ولي اکنون جلوي صادرات آن گرفته شده است.

زالي، با بيان اينکه ساليانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن از اين پسماند در کشور توليد مي‌شود، خاطر نشان کرد: ما در مطالعاتي که انجام داديم، با استفاده از فرآيند هيدرومتالورژي تمام پسماند حاوي روي جدا سازي مي‌شود و از آن محصولاتي با ارزش افزوده بالا توليد خواهد شد.

پياده سازي سامانه مديريت هوشمند

نادر يوسفي، مدير عامل يکي از شرکتها، "سامانه مديريت هوشمند" در مراکز بزرگ صنعتي و تجاري و فرهنگي و اجتماعي بزرگ مقياس را از محصولات دانش محور اين شرکت عنوان کرد و گفت: روزانه حدود ۶۰ هزار تن پسماند عادي، ۳۰ ميليون پسماند صنعتي و ۱۵ درصد نيز پسماندهاي ديگر در کشور توليد مي‌شود، ضمن آنکه حدود ۵۰۰ تن پسماند بيمارستاني به صورت روزانه توليد مي‌شود.

وي با بيان اينکه حجم بالايي از پسماند در کشور توليد مي‌شود که با توجه به تنوع آنها نياز است تا پسماندها به خوبي مديريت شوند، ادامه داد: از سوي ديگر بر اساس قانون مديريت پسماند، مسووليت مديريت پسماند بر عهده توليدکننده است و اگر به درستي اين امر صورت نگيرد، مشمول جرايم مي‌شود.

يوسفي، تدوين راهکاري براي مديريت پسماند را روشي بهينه در اين زمينه عنوان کرد و يادآور شد: استفاده از سيستم‌هاي هوشمند مديريت پسماند يکي از پيشنهادهاي بهينه است که در اين راستا محصول کاربردي را ارائه کرديم که قادر است کليه مراحل مديريت پسماند را اجرايي و رصد کند و گزارش‌ها و شکايات احتمالي را دريافت کند و اصلاحات سيستمي را نيز ارائه مي‌دهد.

توليد پلاستيک زيستي

غزاله قنبرپور، رييس هيات مديره شرکت توليدکننده پلاستيک زيستي گفت: به دليل ايجاد آسيب‌هاي زيستي، در بسياري از کشورها براي استفاده از پلاستک‌ها، جرايمي وضع کرده‌اند.

وي اضافه کرد: ما براي رفع اين چالش پليمرهاي زيست تخريب پذيري را ارائه کرديم که در مدت ۹۰ روز در شرايط کمپوست به محيط زيست باز مي گردد.

قنبرپور عدم انتشار گازهاي آلاينده و سمي، ارزش حرارتي بالا به هنگام سوختن را از مزاياي اين محصول نام برد و يادآور شد: اين پليمر از ضايعات کشاورزي توليد شده است و براي توسعه آن به ۱۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز داريم.

دستگاهي براي تصفيه پيشرفته شيرابه

عباس حسن نتاج جلودار، مدير عامل اين شرکت دانش بنيان ايجاد شيرابه در مراکز دفع زباله را از چالش‌هاي اساسي پردازش پسماند دانست و گفت: براي رفع اين چالش به صورت سنتي راهکارهايي اجرايي شده است، ولي اين روش‌ها هزينه‌بر و مدت زمان اجراي آن طولاني است.

وي خاطر نشان کرد: ما در اين مطالعات دستگاهي براي تصفيه پيشرفته شيرابه ارائه کرديم که به صورت همزمان علاوه بر آنکه شيرابه پساب تصفيه مي‌شود، لجن حاصل از اين تصفيه به کود تبديل خواهد شد.

تبديل ضايعات ام دي اف به محصولات با ارزش افزوده بالا

منوچهر بهزادي، مدير عامل يکي از شرکتها "بازيافت ضايعاتMDF و تبديل آن به محصولات با ارزش افزوده بالا" را از دستاوردهاي اين طرح نام برد و اظهار کرد: در سطح کشور ساليانه دور ريز صنعت MDF است که بازيافت آن به روش‌هاي غير علمي صورت مي‌گيرد و بازيافت آن به صورت حرارتي منجر به انتشار گازهاي سمي و سرطان زا است.

وي ادامه داد: ما براي رفع اين مشکل با بررسي ساختار شيميايي MDF روشي را ارائه کرديم که اين ضايعات به پودر MDF تبديل مي‌شود که از آن مي‌توان براي توليد چوب و پلاستيک که در صنعت ساختمان سازي کاربردهاي وسيعي دارد، استفاده کرد.

روش زيستي براي تثبيت خاک

محسن آبادي، مدير عامل اين شرکت استارت‌آپي با بيان اينکه بحران گرد و غبار در سطح شديد از معضلات شهرهاي کشور است، گفت: تاکنون براي رفع اين بحران از پاشش مالچ‌هاي نفتي استفاده شده که آسيب‌هاي زيادي به محيط زيست وارد کرده، به گونه‌اي که اين نوع مالچ‌ها از رشد گياهان جلوگيري کرده و موجب آلوده شدن خاک مي‌شود.

وي ادامه داد: ما براي رفع اين چالش از مواد تثبيت کننده جديد و زيستي بهره برديم که پايه و منشا آن از مواد طبيعي است.

آبادي، دوستدار محيط زيست، عدم ايجاد بيماري، انعطاف پذيري، بهبود رشد گياهان و پوشش گياهي و دسترسي به مواد اوليه را از مزاياي اين محصول دانست.

ادامه دارد....

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar