تولید مغز مینیاتوری مبتلا به پارکینسون در آزمایشگاه!

تولید مغز مینیاتوری مبتلا به پارکینسون در آزمایشگاه!

ايسنا/مغزهاي کوچکي که ويژگي‌هاي اصلي آسيب‌شناسي بيماري پارکينسون را شبيه‌سازي مي‌کنند، براي اولين بار در آزمايشگاه ساخته شدند.

به نقل از ساينس‌ديلي، نتايج اين تحقيقات که به رهبري دانشمندان آژانس علوم، فناوري و تحقيقات موسسه ژنوم سنگاپور، موسسه ملي علوم اعصاب و دانشکده پزشکي "Duke-NUS" انجام شده است در مجله‌ي "Annals of Neurology" منتشر شد.   اين تحقيقات راه جديدي براي مطالعه نحوه پيشرفت بيماري‌هاي مغزي و جستجوي درمان‌هاي جديد ارائه مي‌کند.

بيماري پارکينسون که يک ا ختلال شايع عصبي مبتني بر سن است که از هر هزار فرد بالاي 50 سال در سنگاپور سه نفر را درگير مي‌کند. اختلالات عصبي از عوامل اصلي ناتواني در سراسر جهان هستند و در اين ميان بيماري پارکينسون بيشترين سرعت رشد را دارد.

در مطالعات قبلي که بيشتر بر روي موش‌ها انجام شده است،  ويژگي‌هاي اصلي آسيب ‌شناسي پارکينسون که در بيماران وجود دارد ديده نشد.

پروفسور "ان‌جي هاک هوي" (Ng Huck Hui)، نويسنده ارشد اين مقاله مي‌گويد: بازسازي بيماري پارکينسون در مدل‌هاي حيواني کار دشواري است زيرا آن‌ها يکي از ويژگي‌هاي اصلي بيماري پارکينسون يعني از بين‌ رفتن نورون‌هاي توليد کننده دوپامين را نشان نمي‌دهند. علاوه بر آن موش‌هاي آزمايشگاهي گروهي از پروتئين‌هاي غيرعادي به نام "جسم لوي" (Lewy) که به طور معمول در سلول مغز افراد مبتلا به پارکينسون ديده مي‌شوند را توليد نمي‌کنند. بنابراين محققين تصميم گرفتند به مغزهاي کوچک آزمايشگاهي روي بياورند.

دکتر "جونگيون جو" (Junghyun Jo) نويسنده اصلي اين مقاله مي‌گويد: ما اين سلول‌ها را "ارگانوئيدهاي مشابه ميان مغز انسان" مي‌ناميم. آن‌ها ساختارهاي سه بعدي چند سلولي مشابه ميان مغز انسان هستند.

اين ارگانوئيدهاي کوچک که از سلول‌هاي بنيادي انسان تشکيل مي‌شوند به دانشمندان امکان مطالعه نحوه رشد و برقراري ارتباط مغز را مي‌دهند.

"هيونسو شاون جي" (Hyunsoo Shawn Je) يکي از نويسندگان ارشد اين مقاله مي‌گويد: در اين آزمايش براي اولين بار ويژگي‌هاي متمايز بيماري پارکينسون که تنها در انسان‌ها مشاهده مي‌شود بازسازي شد. ما يک مدل جديد آسيب‌شناسي ايجاد کرديم که به ما امکان دنبال کردن نحوه پيشرفت بيماري را مي‌دهد و به وسيله آن مي‌توانيم امکان کند يا متوقف کردن روند پيشرفت پارکينسون را بررسي کنيم.

با دستکاري دي‌ان‌آ سلول‌هاي بنيادي اوليه دانشمندان توانستند ارگانوئدهايي توليد کنند که داراي "جسم لوي" بودند و فرآيند از بين رفتن نورون‌هاي توليد کننده دوپامين در آن‌ها قابل مشاهده بود.

پروفسور "تان انگ کينگ" (Tan Eng King) يکي از نويسندگان اين مقاله مي‌گويد: اين تحقيقات يک مدل انساني ارائه داده است که مي‌توان به وسيله آن داروهاي مرتبط با پارکينسون و زوال عقل را بررسي کرد.

استفاده از ارگانوئيد به تحقيق در مورد بيماري پارکينسون و ساير بيماري‌هايي که با مدل‌هاي حيواني امکان پذير نبوده است کمک مي‌کند. محققان در حال حاضر از اين ارگانوئيدها براي درک علت ايجاد "جسم لوي" استفاده مي‌کنند و داروهايي که ممکن است براي توقف پيشرفت بيماري مفيد باشند را مورد بررسي قرار مي‌دهند.