برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
علم و تکنولوژی

درمان چشم های تنبل با سم ماهی بادکنکی

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
درمان چشم های تنبل با سم ماهی بادکنکی

سيناپرس/محققان در درماني شبيه سازي شده، موفق شدند افراد بالغ مبتلا به نوعي اختلالا بينايي موسوم به تنبلي چشم را درمان کنند.

  به نقل از npr، تحقيق روي موش  ها و گربه ها نشان مي دهد که اين راه درماني به مغز امکان مي دهد به شيوه اي دوباره سيم کشي هاي عصبي را برقرار کند که بتواند ديد عادي را به چشم برگرداند؛ به گونه اي که گويي مغز به زمان رشد اوليه خود برگشته است.

نتايج به دست آمده باعث شد تا دانشمندان به فکر نوعي تجربه بينايي بيافتند که بتوانند از اين طريق سيستم بينايي را در افراد بالغ بازيابي کنند. تنبلي چشم زماني رخ مي دهد که مغز سيگنال هاي يک چشم را ناديده مي گيرد که معمولا در دوران کودکي با استفاده از برخي چسب هاي مخصوص، عينک هاي ويژه يا قطره هاي چشمي درمان مي شود. در اين شيوه، چشم قوي تر با بستن، محدود شده و مغز مجبور مي شود ارتباطات قوي تري را با چشم ضعيف و تنبل شده برقرار کند.

اما در اين ميان، افراد بالغ زيادي هستند که روش هاي درماني هيچ تأثيري روي آن ندارد. بعد از دوران طلايي که در سن 10 سالگي به پايان مي رسد، شکل پذيري ارتباطات ميان چشم و مغز کاهش يافته و درمان آن دشوار مي شود؛ از اين رو، محققان سال ها به دنبال برقراري دوباره اين ارتباطات بوده اند. آنها در بررسي هاي خود دريافتند که اين ارتباط قابل بازگشت است. 

 دانشمندان در مطالعات خود سم «تترودوتوکسين»، نوعي سم فلج کننده موجود در «فوگو»، نوعي ماهي بادکنکي را به چشم سالم حيوان آزمايشگاهي تزريق کردند. اين سم آنقدر قوي است که در صورت تزريق نادرست سم، مي تواند کشنده باشد.اما زماني که مقدار کمي از اين سم به چشم تزريق مي شود، تمام ارتباطات چشم با مغز را مسدود مي کند. بنابراين اين گونه مي توان تنبلي چشم را به طور موقت و براي يک تا دو روز شبيه سازي کرد. 

اين مدت زمان کافي است تا زمان از بين رفتن اثر سم، محققان بتوانند سيم کشي هاي عصبي مغز را تغيير دهند تا مغز دوباره شروع به برقراري ارتباطات جديد با چشم تنبل کرده و بينايي حيوان بهبود يابد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره