برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سفیدترین رنگ جهان رکورد "گینس" را از آن خود کرد

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سفیدترین رنگ جهان رکورد "گینس" را از آن خود کرد

ايسنا/ دانشمندان با ساخت يک رنگ فوق سفيد توانسته‌اند به لطف اثر خنک کنندگي تابشي استفاده از برق را در ساختمان‌ها کاهش دهند و ضمن جلوگيري از انتشار کربن دي اکسيد، به معناي واقعي کلمه خانه‌ها را تنها با اين رنگ خنک‌تر کنند. حالا در حالي که هدف اين بود که به نجات جهان کمک شود، اين رنگ که سفيدترين رنگ دنيا است، در کتاب رکوردهاي گينس به ثبت رسيده است.

 به نقل از آي‌اي، محققان دانشگاه "پردو"(Purdue) يک رنگ را به قدري سفيد ساخته‌اند که پوشاندن يک ساختمان با آن مي‌تواند نياز به تهويه مطبوع در ساختمان را کاهش داده يا حتي از بين ببرد. در واقع اين رنگ آن قدر سفيد است که عنوان سفيدترين رنگ جهان را در کتاب رکوردهاي گينس تصاحب کرد.

اواخر فروردين ماه بود که خبر از ساخت اين رنگ فوق سفيد توسط محققان دانشگاه "پردو" را گزارش کرديم، رنگي که تا ۹۸.۱ درصد نور را منعکس مي‌کند.

محققان پس از آزمايش بيش از ۱۰۰ ماده بازتابنده مختلف براي اين رنگ، سرانجام با استفاده از غلظت بسيار بالا از يک ترکيب شيميايي به نام "باريم سولفات" که معمولاً براي ساخت کاغذ عکس و لوازم آرايشي سفيد استفاده مي‌شود، موفق به ساخت اين رنگ شدند. آنها براي رسيدن به اين رنگ فوق سفيد، از ميان اين ۱۰۰ ماده مختلف، ۱۰ ماده را منتخب کردند و براي هر يک از آنها تقريباً ۵۰ فرمول مختلف را آزمايش کردند.

اين تيم همچنين از طيف گسترده‌اي از اندازه‌هاي مختلف ذرات "باريم سولفات" در رنگ خود استفاده کردند که به آن اجازه داد طيف وسيع‌تري از نور را پراکنده کند، زيرا اندازه‌هاي مختلف، طول موج‌هاي مختلف نور خورشيد را پراکنده مي‌کند.

اين رنگ از فرآيندي به نام "خنک کنندگي تابشي" استفاده مي‌کند که در آن، جسم از طريق تابش حرارتي، حتي در زير تابش مستقيم خورشيد نيز گرما از دست مي‌دهد.

اين تنها فناوري نيست که در حال حاضر براي مهار اين فرآيند در حال توسعه است. سال گذشته محققان دانشگاه "استنفورد" اعلام کردند که در حال ساخت "پنل‌هاي ضد خورشيدي" هستند که از خنک کنندگي تابشي براي برداشت انرژي در شب استفاده مي‌کند.

"شيولين روان" استاد مهندسي مکانيک در دانشگاه "پردو" گفت: هنگامي که اين پروژه را حدود هفت سال پيش آغاز کرديم، صرفه جويي در انرژي و مبارزه با تغييرات آب و هوايي را در ذهن داشتيم.

اين تيم رنگ خود را طوري طراحي کردند که نور خورشيد را از سطح ساختمان‌ها منعکس کند. اين رنگ گرماي بسيار کمي از خورشيد جذب مي‌کند و حتي مي‌تواند سطحي را که روي آن قرار گرفته، خنک کند و نياز به تهويه و کولر را کاهش دهد. اين يک گام بزرگ در جهت کاهش اثرات مضر سيستم‌هاي تهويه بر محيط زيست است، زيرا رنگ‌هاي بازتابي تجاري موجود در بازار امروز معمولاً بين ۸۰ تا ۹۰ درصد از نور خورشيد را منعکس مي‌کنند و سطوح را خنک نمي‌کنند.

اين رنگ فوق سفيد زير نور شديد خورشيد مي‌تواند سطوح را ۱۳ درجه سانتيگراد خنک‌تر از محيط اطراف خود کند.

محققان "پردو" ادعا مي‌کنند که پوشش يک سقف به مساحت تقريباً ۹۲ متر مربع با اين رنگ، قدرت خنک کنندگي معادل ۱۰ کيلووات را فراهم مي‌کند که به گفته "شيولين روان"(Xiulin Ruan)، قوي‌تر از تهويه مطبوع مرکزي است که در اکثر خانه‌هاي امروزي  استفاده مي‌شود.

از آنجا که تغييرات آب و هوايي باعث افزايش موج گرما در سراسر جهان شده است، راه حل‌هاي جديد براي کاهش فشار اضافي بر شبکه برق ناشي از استفاده از سيستم‌هاي تهويه مورد نياز است.

محققان "پردو" مي‌گويند، مي‌توانند اين رنگ را حتي سفيدتر کنند، اما فرمولي که در حال حاضر از آن استفاده کرده‌اند، تجاري‌ترين راه ممکن است. اگرچه محققان مي‌گويند که مي‌توانند به غلظت بيشتري برسند، اما آنها همچنين مي‌گويند که افزودن بيش از حد ذرات "باريم سولفات" ممکن است باعث شکسته شدن رنگ يا جدا شدن آن از سطوح شود.

اين رنگ فوق سفيد محققان دانشگاه "پردو" اين توانايي را دارد که اتکاي ما به سيستم‌هاي تهويه را تا حد زيادي کاهش دهد. اين يک نعمت بزرگ در مبارزه با تغيير اقليم خواهد بود، زيرا تخمين زده مي‌شود که کولرها روزانه ميليون‌ها تن کربن دي اکسيد در سراسر جهان پخش مي‌کنند که در صورت دست روي دست گذاشتن، تقاضاي انرژي از تهويه مطبوع تا سال ۲۰۵۰ سه برابر خواهد شد و در پي آن انتشار کربن نيز افزايش خواهد يافت.

محققان مي‌گويند، در حال حاضر با يک شرکت تجاري به توافق رسيده‌اند و به زودي اين رنگ را به بازار عرضه خواهند کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar