مجله ایلیاد/ مطالعه‌ی جدیدی که دانشمندان در مورد مصرف شکلات انجام داده‌اند، نشان داده است که مصرف شکلات در صبح‌ها و عصرها یا شب‌ها، اثرات متفاوتی بر گرسنگی، اشتها، اکسیداسیون لیپیدها، میزان قند ناشتا، میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش، خواب و ریتم دمایی بدن دارد. آن‌ها نتیجه گرفته‌اند که مصرف میزان بسیار زیاد شکلات، یعنی حدود ۱۰۰ گرم در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، می‌تواند باعث سوختن چربی بدن و همچنین کاهش قند خون در زنان یائسه شود.

شکلات شیری همیشه مترادف با چاقی به حساب می‌آید، زیرا چربی بالایی دارد، قند آن نیز بالا است و محتوای کالری بیش از حد نرمالی نیز دارد. عادت به خوردن شکلات در دراز مدت باعث افزایش وزن می‌شود. این اثر در زنان یائسه که به طور معمول در معرض افزایش وزن هستند، بیشتر بروز می‌کند.

با این حال، مطالعه‌ی گسترده‌ای که محققین در این زمینه انجام داده‌اند، نشان داده است که مصرف شکلات طی چند هفته باعث افزایش وزن در شرکت‌کنندگان نشده است. البته اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعه شکلات تلخ مصرف کرده بودند و تنها بخش کوچکی از آن‌ها شکلات شیری مصرف کرده بودند.

دانشمندان این نظریه را مطرح می‌کنند که خوردن غذایی مانند شکلات که شکر و انرژی بالایی دارد، در یک بازه‌ی کوتاه دو هفته‌ای می‌تواند تعادل انرژی را در بدن تحت تاثیر قرار دهد و به همین دلیل می‌تواند بر روی وزن بدن، توزیع چربی، خواب، ترکیب میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش و سوخت و ساز بدن اثرات متفاوتی داشته باشد.

محققین برای اینکه اثر خوردن شکلات در زمان‌های مختلف روز را بررسی کنند، گروهی از زنان یائسه را تحت مطالعه قرار دادند. این ۱۹ زن روزانه ۱۰۰ گرم شکلات مصرف کردند. برخی از آن ها شکلات را یک ساعت پس از بیدار شدن در صبح مصرف کردند و برخی از آن‌ها شکلات را قبل از خوابیدن در شب مصرف کردند.
 
نتایج این بررسی نشان داد که مصرف ۱۴ روزه‌ی شکلات در صبح باعث افزایش وزن شرکت‌کنندگان نشده است و در عوض مصرف شکلات باعث کاهش اشتها و کاهش میل به مصرف شیرینی‌های دیگر و در نتیجه کم شدن مصرف مواد غذایی دیگر شده است. آن‌ها همچنین دریافتند که مصرف شکلات در صبح‌ها باعث کم شدن سطح هورمون کورتیزول، یعنی همان هورمون استرس که توسط غدد آدرنال تولید می‌شود، شده است. علاوه بر این مصرف شکلات در صبح‌ها باعث کاهش قند خون ناشتا در شرکت‌کنندگان نیز شده است.

این مطالعه نشان داده است که نه تنها آنچه می‌خوریم بر روی بدن ما تاثیر دارد، بلکه اینکه چه زمانی می‌خوریم نیز اثر مهمی بر روی مکانیسم‌های بدن دارد و می‌تواند در تنظیم وزن اثر داشته باشد.

نتایج این مطالعه در مجله‌ی The FASEB Journal منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar