آسمان همیشه همین رنگ نبوده است

سيناپرس
آسمان همیشه همین رنگ نبوده است

سیناپرس/آسمان کره زمین در گذشته متفاوت بوده است.
تقریباً ۴ میلیارد سال پیش ایستادن روی زمین بدون وجود اکسیژن و فوق ‌العاده داغ، احتمالا تجربه‌ ای به ‌شدت کوتاه بوده است. اکنون تحقیقات جدید نشان می دهد که رعد و برق های بسیار زیاد و شدیدی در دوران گذشته زمین در آسمان وجود داشته است.

این فرضیه می تواند تفاوتی در هر یک از فرضیه هایی ایجاد کند که نشان می دهد رعد و برق ممکن است در ایجاد اولین زندگی در سیاره ما نقش داشته باشد. اگر رعد و برق در اوایل زمین کمتر از آنچه قبلاً تصور می شد رایج بوده باشد، بر این محاسبات تأثیر می گذارد.

برای تحقیقات بیشتر، دانشمندان بررسی کردند که چگونه تخلیه جریان های الکتریسیته در جو زمین اولیه و جرقه ‌هایی که رعد و برق را شروع می‌ کنند ممکن است در جوی متراکم از دی اکسید کربن و نیتروژن مولکولی شکل گرفته باشند.

کریستف کوهن (Christoph Köhn) فیزیکدان دانشگاه فنی دانمارک می گوید: اساساً در جو غنی از نیتروژن و کربن، برای شروع تخلیه به میدان های الکتریکی قوی تری نیاز دارید. به گزارش سیناپرس،واکنش‌ های زنجیره ‌ای الکترون‌ های شتاب‌ دهنده و در حال برخورد که به عنوان بهمن‌های الکترونی شناخته می ‌شوند، برای تخلیه ‌های جریانی بسیار مهم بوده و نحوه رفتار الکترون‌ها بسته به شرایط جوی تغییر می‌ کند.

دانشمندان معتقدند:موضوع بسیار پیچیده تر بوده چراکه محققان دقیقاً مطمئن نیستند که جو زمین اولیه چگونه بوده است. در اینجا، دانشمندان از فرضیه دی اکسید کربن و نیتروژن استفاده کردند که برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ توسط زمین شناس جیمز کاستینگ مطرح شد.

تحقیقات قدیمی ‌تر از استنلی میلر و هارولد اوری که در دهه ۱۹۵۰ منتشر شد، نشان می ‌دهد که متان و آمونیاک در اتمسفر در طول میلیارد سال اول زمین واقعاً غالب بوده‌اند.

این میلر و اوری بودند که برای اولین بار ایده تشکیل رعد و برق را که بلوک های سازنده حیات روی زمین را از طریق آزمایش هایی در فلاسک های پر از گاز مطرح شد، ارائه کردند، اما در سال های اخیر تفکر در مورد ترکیب جوی آن ها شروع به تغییر کرده است.

محققان در پژوهش جدید خود اعلام کردند که شبیه سازی های ما نشان می دهد که تخلیه در محیط میلر-اوری در میدان های پایین تر از مخلوط کاستینگ و تا حدی در زمین مدرن نشان می دهد که تخلیه در اتمسفر زمین باستان ممکن است از آنچه قبلا تصور می شد چالش برانگیزتر باشد.

به گزارش سیناپرس، معنی همه اینها این است که اگر فرضیات اخیر در مورد جو زمین اولیه درست باشد، فرآیند تولید و ساخت مولکول های پری بیوتیک کلیدی حیات، از طریق برخورد صاعقه، طولانی تر می شده است. محققان می گویند که این تغییرات به طور بالقوه می تواند تفاوت بزرگی در دفعات برخورد صاعقه ایجاد کند.

کوهن در انتها می ‌گوید: اگر تخلیه‌ های رعد و برق مسئول تولید مولکول‌های پری ‌بیوتیک بوده‌ اند، مهم است که درک نظری خوبی از آنچه اتفاق افتاده است به دست آوریم. هنوز سوال بزرگ این است که این همه مولکول پری بیوتیک از کجا می آیند؟
شرح کامل این تحقیق در Geophysical Research Letters منتشر شده است.