برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

وضعیت پوسیدگی دندان در کودکان اوتیسم نامناسب است

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
وضعیت پوسیدگی دندان در کودکان اوتیسم نامناسب است

سیناپرس/ محققان کشور در یک مطالعه پژوهشی به بررسی وضعیت بهداشت دهان و مشکلات دندانپزشکی در کودکان مبتلا به اوتیسم پرداخته اند و با توجه به نتایج، لزوم توجه بیشتر به این موضوع را خواستار گردیده اند.

 اوتیسم یا درخودماندگی به گونه‌ای از اختلالات رشدی اطلاق می‌شود که با رفتار های ارتباطی و گفتاری غیر طبیعی مشخص می گردند. علائم این بیماری قبل از ۳ سالگی کودک ایجاد می شود. اوتیسم بسیاری از قسمت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهد، اما هنوز مشخص نشده که چگونه این اتفاق رخ می‌دهد.

اختلال طیف اوتیسم همچنین شامل سندروم آسپرگر یا ASD و اختلال رشد فراگیر می‌شود که علائم و نشانه های خفیف تری دارند. اوتیسم یک نشانه ژنتیکی قوی نیز دارد که البته بسیار پیچیده است و به وسیله تقابل بین ژنی یا گاهی جهش ژنی ایجاد می شود.

بنابر نظرات متخصصان، میزان شیوع ASD، شش در هزار است و در مردان چهار برابر بیشتر از زنان وجود دارد. تعداد افراد مبتلا به این اختلال از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون شدیداً در حال افزایش بوده است و این امر می‌تواند به دلیل بهبود توان تشخیصی پزشکان و آیتم های بالینی باشد.

در برخی تحقیقات گزارش شده است که بیش از ۲ میلیون نفر در ایران مبتلا به اوتیسم هستند. کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل اثرات جانبی داروهایی که مصرف می کنند، افزایش یا کاهش بزاق، عادات غذایی نامناسب و عدم توجه به بهداشت دهانی، دچار پوسیدگی و بیماری های لثه ای و دندانی می شوند و باید در این زمینه توجهات ویژه ای کرد.

در همین راستا، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران، پژوهشی را به انجام رسانده اند که در آن به ارزیابی وضعیت پوسیدگی دندان در کودکان اوتیسم و مقایسه آن با کودکان سالم پرداخته شده است.

به گزارش سیناپرس، در این تحقیق، 70 کودک مبتلا به اوتیسم و 70 کودک سالم با دامنه سنی 3 تا 12 سال در شهر ساری مورد مقایسه قرار گرفتند. برای بررسی وضعیت و بهداشت دهانی این کودکان از شاخصی به نام dmft استفاده شد. این شاخص برای دندان شیری پوسیده، دندان شیری از دست رفته یا کشیده شده و دندان شیری ترمیم شده به کار رفته است.

نتایج این بررسی ها نشان داد :میزان شاخص فوق در کودکان مبتلا به اوتیسم به طور معنادار و قابل توجهی بیشتر از کودکان سالم بود. بر این اساس، انجام برنامه های پیشگیری در خانه و کلینیک برای بهبود سلامت دهان کودکان مبتلا به اوتیسم ضروری به نظر می رسد.

اعظم نحوی، استادیار و پژوهشگر گروه کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکارانش در این باره می گویند: یکی از دلایلی که باعث بروز بیشتر مشکلات بهداشت دهان در کودکان مبتلا به اوتیسم می شود، توانایی ضعیف تر جویدن  و استفاده از داروهایی است که سبب خشکی دهان می شوند.

آن ها می افزایند: همچنین، حساسیت بالای کودکان مبتلا به اوتیسم نسبت به صدا و نور از جمله عواملی است که سبب ترس آن ها از حضور در مراکز دندانپزشکی می شود. از طرفی هزینه های بالای دندانپزشکی تحت بیهوشی، باعث به تعویق انداختن درمان توسط والدین این کودکان می گردد.

در این تحقیق همچنین تاثیر وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده ها و میزان تحصیلات پدر و مادر بر بروز مشکلات بهداشت دهانی در کودکان اوتیسم بررسی گردید که موثر تشخیص داده نشد. این بدان معنا است که خانواده های کودکان مبتلا به اوتیسم بدون توجه به میزان تحصیلات والدین، نیازمند دریافت اطلاعات و آگاهی بیشتر نسبت به نحوه درست تغذیه کودکان و روش های تعامل با کودک جهت مراجعه به موقع به دندانپزشکی هستند.

به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشی فوق در مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد منتشر شده اند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره