برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

ژن نئاندرتال ها عامل کج شدن انگشتان در دوران پیری می شود

منبع
سيناپرس
بروزرسانی
ژن نئاندرتال ها عامل کج شدن انگشتان در دوران پیری می شود

سیناپرس/ احتمالا در بین اطرافیان خود با کهنسالانی مواجه شده اید که انگشتان دستانشان خشک و سفت و کج شده اند. این عارضه با عنوان بیماری وایکینگ شناخته شده و باعث می شود انگشتان بسیاری از مردان سالخورده اروپای شمالی در حالت خمیده قفل شوند. به نظر می رسد سرانجام دلیل این بیماری کشف شده است.

بر اساس یافته های جدید محققان به نظر می رسد،گونه های ژنتیکی به ارث رسیده از انسان نئاندرتال قوی ترین عوامل برای ایجاد انقباض دوپویترن هستند که بیماری وایکینگ نامیده می شود زیرا این بیماری معمولا بر مردان اروپایی شمالی تأثیر می گذارد.

بیش از ۳۰ درصد از مردان بالای ۶۰ سال در شمال اروپا از بیماری وایکینگ رنج می برند که معمولاً به صورت توده ای در کف دست شروع می شود. در ادامه همانطور که توده رشد می کند، باعث می شود یک یا چند انگشت در حالت خمیده قفل شوند.

محققان برای بررسی دقیق تر بیماری فوق، داده های بیش از ۷ هزار فرد مبتلا به این بیماری را به امید یافتن یک علت ژنتیکی تجزیه و تحلیل کردند. نتایج نشان داد که سه عامل خطرزای قوی ایجاد کننده بیماری وایکینگ، ژنتیکی بوده و از اجداد نئاندرتال به دست آمده است.

به گفته محققان، نئاندرتال ها تا حدود ۴۰ هزار سال پیش در اروپا و غرب آسیا زندگی می کردند و سپس  انسان هوشمند جایگزین آنها شد. شواهد متعددی نشان می دهد:قبل از ناپدید شدن نئاندرتال ها، آنها با انسان های مدرن مخلوط شدند. در نتیجه، یک تا ۲ درصد ژنوم افراد با ریشه های خارج از آفریقا از نئاندرتال ها می آید.

 هوگو زبرگ، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و استادیار دپارتمان فیزیولوژی و فارماکولوژی در دانشگاه کارولینسکا سوئد در این رابطه می گوید: از آنجایی که انقباض دوپویترن به ندرت در افراد آفریقایی تبار دیده می شود، ما به این فکر کردیم که آیا ژنی از نئاندرتال ها می تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا مردم خارج از آفریقا تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند.

به همین دلیل محققان داده های سه گروه بزرگ بالینی در ایالات متحده، انگلستان و فنلاند را تجزیه و تحلیل کردند که به آنها اجازه داد تا ژنوم نزدیک به ۷۹۰۰ بیمار مبتلا را با ژنوم ۶۴۶ هزار فرد سالم مقایسه کنند.

این گروه تحقیقاتی ۶۱ عامل خطر ژنتیکی را از جمله سه عامل به ارث رسیده از نئاندرتال ها برای انقباض دوپویترن شناسایی کردند. از بین این سه نوع ژنتیکی نئاندرتال ها، دو نوع دوم و سوم مهم ترین عوامل خطر بودند.

به گفته محققان، این مطالعه شواهد دیگری است که نشان می دهد اختلاط نئاندرتال ها و اجداد ما همچنان بر سلامت ما، به ویژه در میان گروه های خاص، تأثیر می گذارد.

به گزارش سیناپرس، زبرگ در خاتمه توضیحاتش گفت: این موردی است که نشان می دهد اختلاط نژادی با نئاندرتال ‌ها بر انسان های مدرن تأثیر گذاشته است، اگرچه نباید در مورد ارتباط ژنتیکی بین نئاندرتال‌ها و وایکینگ‌ها اغراق کنیم.


شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Molecular Biology and Evolution منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره